Årets første skitur. Godt Nytt År! (01.01.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Jektheia Parkering (235m)
Ascents Jektheia (505m) 01.01.2022

Kjørte til Sjøåsen og videre fra Fv 17 etter Fv 766 et lite stykke over brua og til venstre mot Jektheia Friluftsområde. Det er bomvei opp til Jektheia parkering. (2,7 km) Bomprisen er kr 20, men jeg hadde ikke kontanter og det er ikke oppgitt noe vipps-nummer i betalingsbua. Veien var brøytet, men det var kommet en del snø etter brøytingen. Det største problemet var at møteplassene oppover ikke var brøytet. Veien er smal, så det ville blitt lang rygging ved eventuelt møte av annen bil. Jeg kjørte opp og parkerte på en snuplass ca 200 meter før veiens ende. Dette var min tredje skitur denne sesongen og alle turene har gått til poster i "Naturperler i Namsos" Fra parkeringa fulgte jeg et skispor, men dette skisporet gikk opp i bratta etter sommerstien. Jeg fortsatte etter dette sporet og kom fort opp på høyfjellet. Første delmål var høyeste topp på Jektheia. Dette er ikke oppe på varden ved trigpunktet, men lenger inne på fjellet. Høyeste punkt har en beskjeden varde og rager 505 moh. Fra varden gikk jeg litt tilbake og ned en ganske bratt fjellskrent, og fikk en flott unnakjøring ned til Øver-Kallhammervatnet. Trimboksen hadde ikke tatt skade av oppholdet her i 1,5 år. På returen fulgte jeg et flott scooterspor over vannet og videre opp til Lorttjønna. Scootersporet gikk helt tilbake til parkeringa, og denne ruta anbefales både tur og retur. Det var litt isete i sporet, da det var sju minusgrader i dag. Hele rundturen ble åtte kilometer. Heldigvis møtte jeg ingen biler på turen ned fjellveien heller.

Veiens ende på fjellveien opp mot Jektheia
Skisporet bratt opp etter sommerstien
Tåke nede ved Sjøåsen
Flotte forhold mot Jektheia
Øyensskavlen i sikte
Toppvarden på Jektheia
Øver-Kallhammervatnet
Trimboksen for "Naturperler i Namsos" på Øver-Kallhammervatnet
Flotte scooterspor over Øver-Kallhammervatnet og tilbake mot parkeringen