Advents - Sykkeltur på Sicilia (26.11.2021)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Monte Arcibessi (907m) 26.11.2021

Jeg ble utfordret av Harald som spurte om jeg hadde litt ferie tilgode... det hadde jeg egentlig ikke men etterhvert som ideen materialiserte seg fant jeg noen dager... Dermed ble det en ukes sykkeltur på Sicilia fra ca 1 søndag i advent. Koronatallene økte jevnt på frem mot avreise i Norge fremdeles lave på Sicilia så vi tok sjangsen.
Fløy til Catania fredag 26.11 og leide sykkler der hos en lokal meget hyggelig kar som har fått gode tilbakemeldinger på nettet.
Lørdag 27 (66 km) startet med småregn så vi drøyde litt i Catania og startet ved lunch tid og tåkket oss vestover til Agira i bra vær. Ca 66 km med ca 1100 m stigning. Litt nedtur å oppdage at hotellet vi hadde bestilt lå øverst på fjellet. Neste nedtur var at Google Maps var ubrukelig, og ledet oss ut mot en skrent/stup det ikke var mulig å klatre forbi. Det er forskjell på kvalitet på sykkelveier og bilveier på Google, men denne gang sa Google at man kunne kjøre bil der også... De ristet på hodet på hotellet ved ankomst og sa at Google var ubrukelig her. Nyttig med hodelykt var det ihvertfall, og veldig godt med en øl ved annkomst. Utrolig utsikt på kvelden fra hotellet, med stjerneklart vær.
Søndag 28 (50 km) opprant med pissvær, regn og bekker i gaten utenfor hotellet. Drøye eller bare dra? Vi drog og fikk en relativt fuktig dag på vei sydover mot Piazza Armerina. Tidligere på høsten hadde det regnet veldig mye og småveiene vi ønsket å sykle var tildels fylt med slam som var delvis måket bort. Etter halv dag bestemte vi oss for å sykle på litt mere trafikkerte veier for å unngå all gjørmen og få litt fremdrift. Det ble stående lunch under tak i en vaskehall og vi var godt fornøyde og kalde da vi annkom vårt reserverte rom i Piazza Armerina. Her ble det klestørk i stor stil, før vi fant oss et hyggelig julepyntet sted å spise utpå kvelden.
Mandag 29 (30 km) var det meldt opphold på formiddagen og mye regn og vind på ettermiddagen. Vi planla deretter og fikk en flott sykeltur på høydedragene til Caltagirone. Litt sol kunne vi også nyte. Det blåste etter hvert kraftig og kom mørke skyer fra sørvest i det vi sjekket inn i toppetasjen midt i sentrum av Caltagirone. Ikke før var vi kommet tørt inn før det braket løs med regn og vind uten like, potteplantene på terassen blåste avgårde, strømmen gikk og det var herlig å sitte tørt!
Tirsdag 30 (70 km) nå skulle endelig finværet komme, men det var kjølig og bare 4 C om morgenen når vi startet. Blå himmel og strålende sol var kjærkomment. Vi syklet videre på høydene gjennom Grammischele og Vizzini for kaffe og lunch. Deretter Monterosso Almo og øvre vei sydover mot Ragusa. Her passerte vi Monte Arcibessi. Traff noen hyggelige Scicilianere på sykkeltur her som anbefalte oss å overnatte i nedre/gamle Ragusa Ibla. Det var en kjølig tur ned alle bakkene ettersom det hadde skyet over og blåste ganske bra sidevind.Et utrolig sted å sykle og fantatisk skue fra vi kom inn i Ragusa og flere hundre høydemetre med by nedover til gamlebyen.
Onsdag 1/12 (86 km) Syklet Ragusa via Modica nok en by med fantastiske byggverk! Deretter slakt skånende utover mot kysten og Rossolini. På vei hit ledet Google oss inn på et privat område som vi prøve å komme gjennom på gårdsveier, selv om det stod skilt med privat. Vi kom til slutt til en stengt grind med en okse på andre siden hvor vi stoppet og lurte litt, etter at en eldre dame kom ut i døren og sa Privat uten mere hilsner og sinte bikkjer rundt oss, fant vi det best å snu og sykle tilbake til siste kryss. Dette kostet oss nok en liten time totalt. Etter Rosolini fikk vi en punktering mot Noto som vi syklet forbi i øst og holdt god fart videre mot Siracusa som var dagens mål. Vi rakk akkurat å få kjøpt en øl før solen gikk ned i vest og vi kunne nyte utsikten over Porto Grande under en rød himmel.
Torsdag 2 (70 km) Syklet langs kysten nordover fra Siracusa til Catania. Vi så for oss en koselig dag med sykling gjennom flere havnebyer med kafebesøk som "le grand final". Dette skulle vise seg å være helt feil. Dagen ble en transportetappe langs store trafikkerte veier og stort sett gjennom /innenfor store industrianlegg som rafinerier etc. Mao ingen høydare. Vi kom frem til vår sykkelutleier en time før han stengte og fikk levert syklene tilbake før en hyggelig kveld med god mat i Catania.
Vi syklet da ca 5 - 8 mil hver dag med en del opp og ned (ca 1000hm daglig), som var ganske greit med relativt korte dager og litt ustadig vær innimellom.
Flyet tilbake til gamlelandet gikk tidlig fredag 3 morgen, og vi ble møtt med koroinatest på Gardermoen som var innført fra denne fredagen.
Trodde ikke det skulle bli tur til utlandet før pandemien var over, men fikk det til i en luke hvor smittetallet var relativt lavt og grensebyråkrati overkommelig med koronasertifikatet etter 2 doser som viktig/nødvendig vertøy.