Galdhøpiggen fra Spiterstulen (17.07.1993)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Spiterstulen (1,106m)
Endpoint Spiterstulen (1,106m)
Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 17.07.1993
Keilhaus Topp (2,355m) 17.07.1993
Svellnose (2,272m) 17.07.1993
Søraust for Svellnose (1,915m) 17.07.1993
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 17.07.1993

Endelig skulle landets høyeste topp til pers! Et must for de fleste tindebestigere, selv om det finnes ganske mange mer spektakulære og flottere turer enn akkurat Galdhøpiggen. Allikevel er det noe eget ved å stå på det høyeste punktet i Norge...

En ting var sikkert: Vi skulle ihvertfall starte fra Spiterstulen. For å gå i kø fra Juvvasshytta var uaktuelt. Vi overnattet i bilen ved Spiterstulen, og halvsov sånn av og til. Småtrøtte i øya kom vi oss ut av bilen ganske tidlig, og kl 07:00 la vi i vei oppover mot Svellnose. Trøtte må vi ha vært, for etter en times tid når sola kom opp og vi følte behov for solbriller, var det lite solbriller å finne i sekken. De lå jo selvsagt igjen i bilen...! Vi gadd jo ikke gå ned igjen da, så alternativet ble å lukke øya nesten igjen, og se gjennom en smal stripe. Litt slitsomt i lengden...

Vi kom oss over Svellnose og Keilhaus topp, og synet av Galdhøpiggen badet i sol var nydelig! Nede på Styggebrean kunne vi se noen lange ormer snegle seg i retning Galdhøpiggen. Det var køene av mennesker fra Juvvasshytta som var på tur...

Vi var av de første på toppen, 3t 24min etter at vi startet fra Spiterstulen. I herlig julisol kunne vi slappe av nesten for oss selv på landets høyeste topp! Utsikten var tidvis begrenset grunnet lave skyer, som heldigvis holdt seg unna toppen. Etter en halvtimes tid ruslet vi ned på høyde 2438, på sørspissen av Galdhøpiggen. Derfra fikk vi et godt tilbakeblikk mot toppen og hytta der oppe.

På returen stakk vi innom høyde 1915, Søraust for Svellnose, for å kunne titte ned på den oppsprukne Svellnosbreen. Artig å beskue den fra fugleperspektiv. :)