Gilafjellet-vinterens første skitur (28.12.2021)  4

Written by Stigun GSM

Start point Haugastølen (906m)
Endpoint Haugastølen (906m)
Ascents Gilafjellet (1,582m) 28.12.2021 15:44
Sen start pga div gjøremål. Satset på fjellski med kortfeller, tok klokelig med hodelykt, regnet med at mørket ville komme over meg innen jeg var tilbake. Svært lite snø, skispor kun første par km, etter dette måtte jeg tråkke løype selv, med snødybde mellom en og tyve cm, mellom vier og dvergbjørk. Rimelig greit til høyeste punkt på vanligvis kjørt skiløype mellom Helin/Haugastølen og Nørdre Syndin., som selvsagt ikke var kjørt nå pga de minimale snømengdene. Tungt i starten opp nordøstryggen mot Gilafjellet, med varierende snødybde, gjennomslagsskare og generelt bakglatt. Noe bedre lenger oppe, selv om også her vaskebrettsnø vekslende med litt mer skivennlig snø, sistnevnte særlig i det nordøstvendte dalsøkket nordnordvest for Nonskampen, hvor jeg har gått opp flere ganger tidligere. Vel oppe på topplatået var solen i ferd med å gå ned, det var klarvær og nesten ikke vind. På skisko siste stykket i avblåst steinur til toppen.
Gilafjellet 1582 moh. Fortsatt flott lys over Gjendealpene i det fjerne
Utsikt nordvest. Grindafjell ruver som vanlig. Tåken kommer sigende inn over Vang og Vangsmjøse
Solen har gått ned bak Ranastønge og Rankonøse.

Tok en mer direkte rute ned igjen lenge brukbart lys fra vestlig kant, og forsiktig kjøring på vaskebrettsnø med etter hvert tiltagende buskasfaktor; ski måtte av et par steder for å unngå for mye skade av oppstikkende stein. Litt over kl 1630 kom hodelykten på og med glitter på trær og på bakken ble det en relativt trivelig siste etappe i mørket. Skremte opp en orrhane i bjørkeskog, eller stille og stemningsfullt. En noe over gjennomsnittet slitsom tur pga lite snø og utfordrende føre. Må litt beskjemmet innrømme at jeg hadde kortfellene på også ned igjen, det har ikke skjedd før.. Fornøyd med å ha gjennomført denne turen på denne tiden av året og under de rådende føreforholdene.

Herlige

Written by mortenh 29.12.2021 09:58

Herlige stemningsbilder. Vi var på tur i samme område i går vi da, vi var på Smådalsfjellet. Er vel en liten mulighet for at vi blir luskende mer på tur i samme område i fremtiden :-)

Sv: Herlige

Written by Stigun 29.12.2021 11:01

Det betyr at hytten er ferdig? Velkommen skal dere være i Solsteinslie/Haugastølen! Regner med dere har iakttatt sollyset på Grindafjell i formiddag, du kommer aldri til å gå lei av det wievet! Ja, felles turterreng, kanskje fellestur også, om du aksepterer å skru ned tempoet et par hakk? Hesthovdane(igjen) på oss i dag.