Gyrihaugen (26.12.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Mørkganga parkering (109m)
Endpoint Mørkganga parkering (109m)
Ascents Gyrihaugen (682m) 26.12.2021 13:58
Visits of other PBEs Mørkganga parkering (115m) 26.12.2021 12:32
Mørkganga (550m) 26.12.2021 14:29

Ringerike >100 pf
Buskerud >100 pf

Kjørte fra Hokksund sent på formiddagen og siktet oss inn på Gyrihaugen i dag. Nabotoppen Åbboråsen får stå litt til. Firbeinte Odin var med. Stor parkeringslomme langs veien, umulig å ta feil av, og rett ved stistart.
På kjøreturen så vi mange som nøt finværet på skøyter ved Storefjorden, fantastisk fint.

På turen var det godt skiltet. Kjørte på med helstive fjellsko i frykt for mye snø i skogen, men dette var en dårlig vurdering. Fin bred kjerrevei et godt stykke, med mye stein og lite snø. Et skikkelig nediset bekkeleie ca 2 km fra start. Denne var kjip, men grei å passere i siden. Fra naturreservatet og videre mot Mørkeganga ble det mer sti og skog. Likevel mange som er på tur her. Siste kneika opp mot toppen av Gyrihaugen var det bratt og isete. Hunden klarte seg sånn passe. Toppen var uansett flott i kveldslys og bra østlandsutsikt. Benyttet en alternativ rute ned, og tok så en avstikker til Mørkeganga, artig fenomen. Droppet både turen opp og ned her pga hunden, men den er nok svært besparelig.

Jevnt sig til parkeringen. Blir så lei av skilting og slikt, for da blir turen så jævlig lang føles det ut som. Uansett fine greier.

Toppen. Høyeste punkt er 10 meter bak bygget mot høyre.