Grytlifjellet/søre Revåkampen (06.10.2012)

Søre Nyseterfjellet (1,031m) 06.10.2012
Søre Revåkampen (1,010m) 06.10.2012
Visits of other PBEs Brunstgropa under søre Revåkampen (890m) 06.10.2012

Kjørte med Sigrid inn til Dokkvatnet, og gikk av ved parkeringsplassen før brua over Gryta. Gikk Nyseterråket innover langs Gryta og forbi Grytsaga et stykke, før jeg tok av råket og gikk i myr og skog opp til sørtoppen på Grytlifjellet, et lite toppunkt på ca.1050 moh og en primærfaktor på mellom 10 og 15 meter. Herfra på godt T-merket råk (Jotunheimstien) over Grytlifjellets flotte toppvarde og videre til søre Nyseterfjellet. I myrområdet mellom disse toppene var det lagt ut plank å gå på - men jeg var kliss våt på føttene fra før. Fra søre Nyseterfjellet i stort sett veldig blaut myr før jeg steingikk over Gryta, og opp på søre Revåkampen. Herfra bratt ned til Brunstgropa, som er inntegnet på det nyeste Vestfjell-kartet. Her nådde jeg igjen Sigrid som var på tur ned fra søre Revåkampen. Her var postkasse og bok til å skrive seg inn i. Fra Brunstgropa fulgte vi så det nye "Livets råk" ned til grustaket ved Liomseterveien, hvor Sigrid hadde parkert bilen.
Gikk/småjogget i 9 km og brukte 2.05.

YR.NO

Written by TERJES 09.10.2012 03:23

På siden til yr.no står det følgende om dette navnet:

Norske stedsnavn på yr.no er hentet fra Kartverket. Skrivemåter og navn er sist oppdatert i januar 2012.

Godkjente skrivemåter: Grytlifjellet (godkjent av Kartverket i 1971), Hornsjøfjellet (godkjent av Kartverket i 1971).

Missing title

Written by sinyg 08.10.2012 22:33

Ikke så rart da kanskje at jeg trodde jeg hadde vært på Hornsjøfjellet?

Sv:

Written by repelo 08.10.2012 22:57

På kartet som fulgte med Jarle By`s bok "Vide vidder i vest" utgitt av Gausdal fjellstyre i 1997 er begge navn brukt, men Hornsjøfjellet ser da ut til å være hovednavnet. På det nye vestfjellkartet fra 2012 er bare Grytlifjellet brukt.

Missing title

Written by anneg 08.10.2012 20:19

Ja, en skitur eller flere fra Synstgardsetra synes jeg du skal bli med på. Vi har virkelig mange fine turer som kan anbefales.

Grytlifjellet = Hjornsjøfjell

Written by anneg 07.10.2012 21:18

Grytlifjellet er "døpt om" på nyere kart, jeg kaller det Hornsjøfjellet. Går som regel en skitur dit om vinteren. Tror jeg har tatt turen oppom sommerstid og, det er en fin tur fra hytta å gå en runde om Hornsjøsetra og Bødalsnysetra.

Sv: Grytlifjellet = Hjornsjøf

Written by repelo 07.10.2012 23:12

Fant i farten ikke noe gammelt kart, men et oversiktskart over Gausdal Statsallmenning fra 1990 bruker Hornsjøfjellet. Begge navn kan vel være riktige, med Hornsjøen øst for fjellet og Grytlia vestafor. Artig å høre en "innfødts" mening om navnebruk i området. Jeg planlegger å være med deg på en skitur i området til vinteren.