Gampen (19.12.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point P-lomme ved bom (196m)
Endpoint P-lomme ved bom (203m)
Ascents Vesle Rennaren (442m) 19.12.2021 15:14
Rennaren (450m) 19.12.2021 15:35

Lier > 100 pf
På tide å utforske nye områder i en av Norges største, men gjengrodde fylker. Aldri hatt noen turer ute ved Tyrifjorden så spennende. Valget falt på Gampen pga sannsynligheten for lite snø og mer hundevennlig føre. Startet i litt sene laget men hadde et ørlite håp om å rekke enda en topp ila kvelden. Skjedde ikke.
Parkerte ved bommen ved veien. Veien oppover var glatt så brodder er nok en fordel på skogsbilveiene nå. Fra Toverudsetra skulle vi egentlig følge en traktorvei. Hunden er ikke akkurat god i dyp snø, men inne i skogen var det omtrent ingenting. Ble derfor bushing hele veien. Ingen sti, enkelte dyretråkk. Ikke noe minneverdi positivt med andre ord. Oppe på platået var det mer snø med skarelag. Gikk derfor sakte med den firbeinte. Vesle Rennaren ble besøkt før vi fant en vei ned. Bratt til tider her og måtte utforske litt.
Mye snø her så tankene om returen begynte smått å komme. Opp til Gampen var det greit, et klyveopptak, men det var bare en befrielse.
Toppen er bare tull men er nå besøkt.

Veldig usikker på nedfarten. Planen var egentlig sørvest over og ned til veien, men dette var håpløst pga snøen. Bestemte meg derfor for å bære hunden i etapper og sikte oss inn på veien mot nordøst. Mye mer snø i denne retningen, men heldigvis kortere før en vei, og dermed lettere lende. Odin var flink!
På veien var det ikke kjørt eller brøytet. FOR EN NEDTUR. Så da gikk vi da.
Etter ca 1 km var det bilspor. Regisserte at disse bilsporene kjøre ut på siden i ny og ned, og at medbringende fotspor ut mot juletrær stadig forekom. Noen på jakt altså.
Men sporene hjalp mye så da var det bare å farte på. Tok på hodelykta siste 2 km pga da var det bare is og dermed litt mer margin for et potensielt fall.

Turen kan ikke anbefales, herregud for en sær greie dette er. Men så har jeg dedikert masteroppgaven min til nettopp toppsamling så jeg kjenner forsåvidt igjen noen mønstre.