Eidskollen og Tjuvhanskollen i 2012 (06.10.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Eidskollen (732m) 06.10.2012
Eidskollen Nord (730m) 06.10.2012
Tjuvhanskollen (760m) 06.10.2012

Fulgte Mortens gpstrack opp til toppen. En drøy halvtime opp. Gikk videre mot nord, primært for å fotografere Friarvegen med telelinse mens veggen fortsatt var opplyst av sola. Var oppom nordtoppen på Eidskollen også, som bare er en meter lavere enn hovedtoppen.

Fant et brukbart utsiktspunkt og tok bilder med telelinse.

Fortsatte ned nordryggen - anbefales ikke; her var det bratt og ett punkt måtte jeg klyve ned delvis ved hjelp av et tre. Fulgte så veisystemer innover mot Tjuvhanskollen, som ikke var noen stor opplevelse i grunnen. Men toppen står på lista over Valdres 100 m pf, som jeg nettopp har begynt å samle på.

Returnerte via flere hogstfelter der en sti er tegnet inn sør for Eidskollen. Fryktelig å gå her - anbefales slett ikke! Stien er forsvunnet mange steder også.

Tilbake ved bilen etter 5 timer på tur.