Dagstur på Toppenfjellet (06.10.2012)  4

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Høybuktmoen Leir
Ascents Toppenfjellet (174m) 06.10.2012

Etter 5 dager på øvelse med mye marsj og spenning fargelagt med flotte naturopplevelser, var vi ganske slitne på fredagskveld. Det var da på sin plass med 13 timers søvn. Lørdags formiddag var det på tide å bestige Toppenfjellet som er det nest nærmeste fjellet fra Høybuktmoen Leir. Jeg gjorde meg klar og startet å løpe klokken 13.30. Jeg løp over Stramfjellet som ligger like ved leiren. Jeg fulgte en av de mange veiene over fjellet. De var våte og bød på mye vann og skit. Terrengskoene mine var derfor ganske våte før jeg var kommet 1 km. Jeg fulgte veien ned til broen ved Straumen. Jeg løp deretter langs E6 et lite stykke oppover. Jeg løp deretter inn til venstre ved en enebolig. Jeg gav gass forbi her. Vi hører stadig rykter om at de lokale har hagler som de liker å bruke når de blir sur. Vet ikke om dette er sant, men lurt å være obs hvertfall. Da jeg hadde løpt forbi huset måtte jeg bøte med tett vegatasjon, mye kratt og våt myr. Det var mange spesielle måter jeg bøyde meg på for å komme igjennom her.

På toppen av Toppenfjellet

Da jeg hadde kommet meg igjennom var det bare å kjøre på opp til høyde 116 for å se videre fremkomst. Jeg stoppet opp litt og så hvor det var best å gå. Det var mye myr og kratt som stod forran meg, men jeg prøvde å unngå det meste. Turen videre var fantastisk. Jo lenger jeg kom opp jo bedre var det å løpe. Lengst oppe er det kun lange flate steiner og tynn mose. I et opplett vær med litt vind på vei mot en ny topp blir det derfor helt konge. Jeg ankpom omsider den første toppen av fjellet på 170 moh. Jeg løp fort videre igjen og ankom hovedtoppen kun minutter senere. Det var lett terreng å løpe i bortover og etter en ørliten oppstigning igjen stod jeg på toppen av Toppenfjellet 174 moh. Jeg hadde nå besteget den første toppen min i Sør Varanger kommune med pf 100 m. Klokken var 15.00 da jeg stod på toppen. Jeg tok noen bilder og løp fort på tilbakeveien.

Middagen i messen startet klokken 15.30 og jeg visste ikke når den stengte. Jeg måtte derfor løpe ganske fort for å være sikret litt mat i magen. Turen tilbake gikk uten problemer og jeg ankom leiren klokken 16.00. En meget vellykket og deilig tur var overstått. I morgen skal Pulkfjellet bestiges. Det ser jeg fram til.