Grånmåna (18.12.2021)

Ascents Grånmåna (534m) 18.12.2021 13:04
Reskjemvatnet med Gaustatoppen

Grånmåna

Vintertur litt mer krevende enn planlagt. Godt Øyvind tråkket spor til meg ellers hadde jeg aldri kommet opp.

Parkerte utenfor bommet og gikk vegen inn til der traktorvegen starter. Herfra 20 cm snø med skarelag, tung å tråkke. Angrer på at vi ikke gikk opp vegen til øverste hytte, men så gikk det greit skritt for skritt oppover. Da vi hadde passert hogstflatene gikk vi inne skogen i stedet for på traktorvegen. Der var det mye mindre snø, snøfritt enkelte steder, men mye kvist og kvast som prøvde å stjele lua mi flere ganger.

Det ble brattere mot slutten med vi kom oss opp og nøt utsikten mot Gaustatoppen og Blefjell. Selve toppunktet lå lengre inn og der var det ikke utsikt. Vi så ikke sola i dag pga gikk skyggesiden, og sola var borte da vi kom opp. Men greit å ikke ha en lav sol rett i øynene.

Det var tungt, det gikk smått, men vi kom opp. Ikke anbefalt trase opp, hadde valgt noe annet hvis det hadde vært uten snø, og selvsagt gikk vi vegen fra hytta ned igjen.

Lonåa
Joda, litt mer snø enn tenkt, og litt mer kronglete enn tenkt
Reskjemnipa til venstre. Gaustatoppen i bakgrunn
Men toppen ble nådd
Toppen og toppområdet, i snø
Bommen ved vegen, vi parkerte til venstre ved innkjøringen