Jenshøgda i Nord-Odal (17.12.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Jenshøgda (405m) 17.12.2021 10:10
Tårnet (341m) 17.12.2021 10:41
Fra Austvatn som ligger på østsiden av Storsjøen fulgte jeg en fin skogbilvei innover forbi Syningom og opp til veiens høyeste punkt hvor jeg parkerte. Nå hadde jeg turens mål, Jenshøgda rett sør for meg. Fra veilomma fant jeg en sti som gikk oppover et par hundre meter frem til et hogstfelt. Nå kunne jeg se opp til kollen hvor Jenshøgda skulle være, og fulgte greit feltet opp til jeg var like vest for toppen. God utsikt herfra! Det siste stykket ble det litt lett klyving. Fin skogstopp, med litt utsikt mellom trærne.
Samme vei ned igjen til bilen, men fortsatte over veien og tok direkte kurs opp til Tårnet i samme slengen. Her ble det litt mer klyving, men syntes jeg fant en ok rute opp. En artig topp, med relativt bratte sider spesielt mot vest.
På veiens høyeste punkt, midt mellom Jenshøgda og Tårnet, fant jeg en liten lomme å parkere på.
Jenshøgda ses godt fra hogstfeltet
Utsikt tilbake mot Tårnet fra det øverste partiet på hogstfeltet