Trondfjellet og Blakhaugen (04.10.2012)

Written by ErikWD (Erik Wolden Dvergsnes)

Ascents Blakhaugen (1,423m) 04.10.2012
Trondfjellet (1,503m) 04.10.2012

Kjørte til broa over Driva som går mellom Risan og Fossem/Skorem. Forsøkte å følge sti som var avmerket på kartet, men burde heller startet på sørsiden av Tronda. Litt problemer med å følge stien oppover Tronddalen pga mange dyretråkk, men det var greit terreng å gå i utenfor sti også. Tok av stien ved Djupbekken og gikk mot toppen av Trondfjellet. Brukte 1 time og 50 min til toppen. Det var snø i lufta på vei mot toppen, og litt vind. Spiste nista i ly av varden med flott utsikt mot Oppdal. Turen mot Blakhaugen var lettgått, men det vedlagte GPS sporet ser litt rart ut pga problemer med GPS signalene på siste del av denne strekningen. Ned fra Blakhaugen gikk jeg ryggen mot Heggvollbotnen og derfra mot stien som fører til Skreda-gården. Da jeg var nesten nede i Heggvollbotnen så jeg ned på to jagerfly som suste oppover Drivdalen i ganske lav høyde. De var betydelig lavere enn det jeg var. Siste del av GPS sporet følger en traktorvei som ikke er avmerket på kartet. Fulgte veien fra Skreda-gården til P-plassen ved Magalaupet, hvor jeg ble hentet med bil. Truls og Nora var med bestefar i bilen, og vi benyttet anledningen til å vise dem Magalaupet. Turen tok ca 4 timer og 15 min.