Djeveltanna - 884 (04.12.2021)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Ascents Djeveltanna (963m) 04.12.2021
Storsteinnestinden (1,017m) 04.12.2021
Storsteinnestinden Sør (884m) 04.12.2021
Vesle Storsteinnestinden (1,005m) 04.12.2021
Storsteinnestinden Vest (957m) 04.12.2021

Det hadde vært flere dager uten nysnø og det blåste ganske mye i starten av uken som gjorde at det var svært lite snø i fjellet og skimulighetene var begrenset. Jeg tenkte meg for å gå en gå tur til Store Blåmann siden det hadde vært nesten en måned siden siste besøk min. Imidlertid, men jeg klatret på klatresenteret på fredag foreslo Sondre å gå Soria Moria traversen som ifølge han går fra Djeveltanna til Storsteinestinden og 884 (istedenfor den vanlige SM fortoppen - Storsteinestinden - 884). Dette hørte ut som en veldig god idé og dagen etter møttet vi og Johan ved parkeringsplassen til Skittentinden for å starte turen. Planen var å gå opp det første meterne med ski på beina og etter det skulle vi gå med skiene på sekken for mesteparten av turen. På denne grunnen var det lurt å ta med lett konkurranseski som Sondre og Johan gjorde.

Vi gikk opp med ski på beina for de første 600 høydemeterne hvor vi byttet til stegjern og isøks (dobbelt isøks i S&J tilfelle). Den første delen av ryggen mot Djeveltanna var kjempeartig med flere lett klyving deler på stein og is. Etter noen meter tok vi den vestlige side av ryggen for å gå opp den vanlig vinterrute opp toppen. På toppen var det rundt kl 13 og vi fikk en forbløffende utsikt mot Senja og Tromsø fastland. Etter det forsett vi tur mot 982-punkt og de første meterne etter 982 var de mest krevende av turen. Vi nådde Storsteinestinden når det var veldig mørkt allerede. De første meterne ned gikk vi med ski. Det følte bra å bruke skien etter å ha båret de i sekken for noen timer. Den siste delen av ryggen mot 884 var også særlig fin. Jeg hadde gått den delen mange ganger om sommeren siden det tilhører til den vanlige Soria Moria traverse. Likevel var det kjempefin å gå her om den mørke vinteren også. Man kan ikke bli lei av disse fjellene. Veien ned fra 884 var ikke den mest spektakulære nedkjøring noensinne. Vi måtte bare finne vei mellom tusenvis av stein i is og vindblåste snø. Vi tok fellene en gang til for det siste flate kilometer til bilen og så fullførte vi en kjempefin mørketidstur.