Hatten (Flatanger 51/67) (28.11.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Halvmoen/Oppland (63m)
Ascents Hatten (367m) 28.11.2021

Søndagsturen i dag gikk til Flatanger. Fulgte vei 6306 til Jøssund og videre etter skilting Aunet. Kjørte 4,5 km. langs Storelva opp til Oppland (Halvmoen) for parkering. 14,5 minusgrader i dag. I dag sto Hatten på programmet. Dette var en Fysak Flatanger Opptur i 2020. Fysak skriver følgende om toppen: "Parkering er ved Fotballbane ved klubbhuset på Jøssund.
Denne løypa består av lysløype i starten og påfølgende sti.
Terrenget er bratt, og noe vanskelig. Turen tar totalt 1,5 time."
Jeg fulgte lysløypa og fulgte rødmerket sti opp til ei telemast. Det var merket sti videre opp til en smultring på nordligste del av Hattryggen. Turen videre mot høyeste punkt på ryggen mot sør gikk gjennom litt skog og videre over 320 moh. var det åpent snaufjell mot toppen som har et trigonometrisk punkt. Stupbratt på vestsiden av Hatten. Det var en god del nysnø her. Returnerte i samme spor tilbake. Dette var en bratt og kort tur som passet godt i denne temperaturen.
TRØNDELAG 783/1560

Hatten før soloppgang
Storelva mellom Jøssund og Oppland
Telemasta var første delmål
Utsikt mot bygda Oppland. Klubbhuset nest nederst på bildet
Godt merket
Terrenget åpner seg
Liten varde på stupkanten før toppen