Bjørnåsen og Gaupåsen i Østre Toten (26.11.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Bjørnåsen (825m) 26.11.2021 11:08
Lokkerhaugen (721m) 26.11.2021 11:49
Skålåsen (740m) 26.11.2021 12:34
Gaupåsen (758m) 26.11.2021 13:16
Visits of other PBEs Midtbulivegen p-plass (340m) 26.11.2021 09:53

En fin runde i vakkert vintervær uten snø! Dagens to mål var bestigning av Bjørnåsen og Gaupåsen, og jeg kjørte derfor til Midtbuliveien p-plass i sørenden av Høversjøen som var et godt utgangspunkt. Turen opp til førstnevnte gikk veldig greit, det var merket og god sti helt til topps. I siste stigningen fikk jeg god utsikt tilbake til Høversjøen og parkeringen. Fra selve toppen var det skiltet men ingen utsikt. Tok en lunchrast på toppen før jeg gikk videre retning Lokkerhaugen. Jeg fulgte stien til jeg var like nord for den lille putten og fulgte et hogstfelt videre opp til toppen. Herfra ble det litt tettere skog før jeg kom ned på veien som jeg fulgte opp til skaret mellom Skålåsen og Gaupåsen. En liten avstikker til Skålåsen lokket og dermed ble det en tur gjennom kratt og bratt terreng opp til toppen. Spredt utsikt blant annet mot Gaupåsen som nå var innen rekkevidde. Jeg tok samme rute ned til veien igjen og fant et lite tråkk som jeg fulgte opp til Gaupåsen. Fin topp med noe utstikt i flere retninger. Jeg gikk også bortom trigpunktet i sørenden av kollen før turen fortsatte bratt og kronglete ned via Gaupåstjernet og på sti videre ned til veien som går parallelt med Høversjøen. Nå var det bare å følge veien 4-5 kilometer tilbake til stien hvor jeg hadde startet turen fra. En flott runde med noe langdryg retur!
OBS: Jeg glemte å skru av sporingen da jeg var tilbake ved bilen, derfor fortsetter den til Rud sag...

God plass på Midtbuliveien p-plass. Herfra går det merket sti til Fjellsjøkampen og Bjørnåsen
Etter 4-500 meter går merket sti opp til venstre
Fin utsikt fra stien mot Nordliskampen
Underveis passeres Bjønnåsstua
Like før siste stigningen opp til Bjørnåsen får man god oversikt tilbake mot Fjellsjøkampen
Utsikt mot Nordliskampen fra ryggen sør på Bjørnåsen
Toppen av Bjørnåsen er skiltet, men mangler den store utsikten dessverre
Fin oversikt mot Lokkerhaugen. Jeg fulgte hogstfeltet nesten helt opp til toppen
Gaupåsen midt i bildet sett fra nedstigningen fra Bjørnåsen mot Lokkerhaugen
Toppen av Lokkerhaugen 721 moh
Toppen av Skålåsen 740 moh
Utsikt fra Skålåsen
Toppartiet på Gaupåsen er forholdsvis åpent og fint
Gaupåsen 758 moh
Utsikt østover med Høversjøen til venstre. Bildet er tatt fra trigpunktet på Gaupåsen