Hjertås reprisetur fra Torp flyplass (21.11.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hjertås (147m) 21.11.2021 14:33
Storåsen i Sandefjord (116m) 21.11.2021 15:22
Storåsen Nord (123m) 21.11.2021 15:41
Visits of other PBEs Hjertås utsiktspunkt (140m) 21.11.2021 14:31

Hadde noen timer å slå ihjel på flyplassen på Torp, og da jeg studerte kartet så jeg at Hjertås, kommunetoppen i Sandefjord var i gåavstand fra flyplassen. Har vært der en gang tidligere, men skader ikke med en reprisetur. Jeg sjekket inn bagasjen og labbet avgårde fra flyplassen. Fulgte veien ut et lite stykke til jeg kom til en skogsvei stengt med bom som gikk gjennom ett lite skogsholt og langs ett jorde. Fulgte denne til jeg kom ut på stangeveien som jeg krysset og gikk innover vei skiltet stangeveien 78-76-74. Den leder inn til turløypenettet og starter som skogsbilvei som blir til sti. Fulgte først skilt mot Møllers ring, deretter mot Bygdeborg og etterhver kom jeg inn på lysløypa og der var det skiltet mot Hjertås som jeg fulgte. Fin utsikt fra toppen, gikk innom både utkikkspunkt, steder der postkassen er og stedet der peakbook toppen er markert. Ned igjen tok jeg til høyre da jeg kom ned til lysløypa og fikk en liten rundtur. Gikk også innom storåsen. Skogsbilvei ett lite stykke som går over til sti som etterhvert forsvant for meg, men ingen problemer å gå i terrenget her. Gikk også innom storåsen nord som var skiltet. Kom meg tilbake til flyplassen før mørket seg på.

Skogsveien jeg fulgte fra flyplassen
Møllers ring
Stien fra lysløypa og opp til Hjertås
Tau utlagt på strategiske steder
Fin utsikt fra utkikspunktet på Hjertås
Det som er markert som toppunkt