Hvalebykampen i Gran (19.11.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Hvalebykampen (771m) 19.11.2021 11:58
Hemsæterhøgda (686m) 19.11.2021 12:33
Sveraberget (729m) 19.11.2021 13:23
Framstadsæterfjellet Vest (789m) 19.11.2021 13:41
Framstadsæterfjellet (793m) 19.11.2021 13:59
Visits of other PBEs Lynnebakka P-plass (614m) 19.11.2021 11:29
Jeg kjørte opp fra Gran sentrum og parkerte på Lynnebakka p-plass. Herfra går det en betalingsbomvei videre, men denne dagen var p-plassen et fint utgangspunkt. Jeg fulgte merket sti opp til Hvalebykampen som var første målet på turen. Dette var en fin topp med god utsikt både østover og vestover! Turen fortsatte videre nordover til jeg kom ned til veien. Herfra fulgte jeg merking videre retning Lushaughytta til jeg kom til høyspentlinja. I høyspenttraseen gikk det et tråkk/sti nesten helt frem til toppen av Hemsæterhøgda, kun litt bushing de siste hundre meterne. Det var forholdsvis åpent på toppen, og jeg kunne se toppartiet på både Hvalebykampen og Framstadsæterfjellet. Jeg tok omtrent samme rute tilbake igjen til veien og fulgte denne østover forbi Sverahytta til vannet Svera. Herfra gikk det et tråkk som førte meg bratt opp til Sveraberget. Turen herfra var veldig flott, og jeg kom etter hvert inn på en god sti som sannsynligvis gikk fra veikrysset ved Stormyra. Jeg fulgte stien via Framstadsæterfjellet Vest og videre frem til det siste målet for turen, Framstadsæterfjellet. Varden så litt malplassert ut, men jeg fant ut etter litt tråkking rundt i området at den nok sto på riktig plass:) På berget, like nedenfor varden var det en flott utsikt mot sørvest som jeg nøt sammen med litt drikke og en sjokolade. Jeg fulgte så en god merket sti ned igjen som gikk direkte til p-plassen på Lynnebakka.
Hvalebykampen i sikte fra den blåmerkede stien jeg fulgte fra Lynnebakka p-plass
Utsikt østover like sør for toppen av Hvalebykampen
Toppunktet på Hvalebykampen i Gran
Utsikt vestover mot Jaren og omegn fra Hvalebykampen
Utsikt fra stigningen opp mot Hemsæterfjellet. Det var fint å følge høyspgtraseen mesteparten av veien opp fra den blåmerkede stien.
Hemsæterfjellet i Gran
Fint turterreng fra Sveraberget til Framstadsæterfjellet som ses i bakgrunnen
Vesttoppen på Framstadsæterfjellet har flere spor etter militær virksomhet.
Fra myra like ved Framstadsæterfjellet
Framstadsæterfjellet i Gran
En flott dag og god utsikt fra Framstadsæterfjellet