Fallhaugen i Hurdal (18.11.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Fallhaugen (689m) 18.11.2021 12:24
Visits of other PBEs Kåvemyrvegen (550m) 18.11.2021 11:47
Fra Lygna fulgte jeg rv180 østover forbi fylkesgrensa og frem til Kåvemyrvegen. Veien er stengt med bom så jeg parkerte på siden av veien like ved bommen, det er plass til et par biler her. Det begynte å snø litt da jeg var på vei oppover, noe som gjorde terrenget litt lysere og friskere. Veien endte opp ved antennemasta oppe på toppen, mens det høyeste punktet på Fallhaugen ligger omtrent 300 meter rett vest for masta. Det er også en trigpunkthøyde som ligger 100 meter nord for masta. Jeg hadde god tid og valgte å rusle bort til trigpunktet først. Dette viste seg å være en åpen lysning i skogen uten utsikt. Herfra gikk jeg tilbake igjen til masta og satte kursen rett mot det høyeste punktet lenger vest. Det var ingen tråkk bortover her, og anelsen om at heller ikke dette var et spesielt severdig sted stemte på en prikk! Her var det ganske tett skog, og jeg fant heller ingen markering av toppunktet. Jeg fant for øvrig en gammel varde som markerte fylkesgrensen som sneier toppen litt nede i lia i sørvest. Herfra skimtet jeg en skogsås på motsatt side av dalen. Jeg fulgte samme vei tilbake forbi masta og ned igjen langs veien.
Utsikt til Fallhaugen fra en rasteplass langs rv180
På vei innover Kåvemyrvegen med Fallhaugen i bakgrunnen
Den beste utsikten fra turen fikk jeg fra veien halvveis i stigningen opp mot Fallhaugen...
Veien ender opp ved antennemasta på toppartiet.
Trigpunkthøyden nord for antennemasta.
Det høyeste punktet på Fallhaugen i Hurdal er sterkt gjengrodd!