Senhøst på Olasvarden (15.11.2021)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Vangsæterveien ved Kringsætrin (895m)
Endpoint Vangsæterveien ved Kringsætrin (894m)
Ascents Olasvarden (1,016m) 15.11.2021

Dette var sannsynligvis siste mulighet for meg å nå Olasvarden uten å gå på ski i år. Fortsatt lite snø i fjellet så det var helt greit å gå i terrenget og lett å følge de få stiene som var i området.

Kjørte gjennom bommen opp til Kringsætrin, tok av til høyre på Vangsæterveien og parkerte i en lomme like før den stengte bommen der.

Gikk langs veien videre innover og tok av på tydelig sti ved Slettesætrin. Stien stiger jevnt i terrenget og der den når sitt høyeste punkt før det begynner å gå nedover mot Olastjønne, tok jeg av og tråkket eget spor oppover mot toppen. Kunne ikke se noen sti opp til toppen derfra.

Da jeg kom ut av skogsbeltet dukket toppvarden opp i tåka. Sikkert fint oppå der når det er klarvær, men denne dagen så jeg ikke en dritt. Skydekket og tåka lå tjukt rundt i området.

Turen ned hadde jeg planlagt å ta i en mer direkte i retning i luftlinje mot bilen. I den retningen fant jeg også en litt utydelig sti, og den skulle vise seg å føre meg helt tilbake til der jeg hadde parkert bilen. Denne gikk altså ned via Heimtjønne, men er ikke merket på noe kart. Det hadde vært en smartere rute opp, så da vet jeg det til en annen gang:-)

Toppvarden dukker opp i tåka.
Ikke mye utsikt å skryte av denne dagen.
Stien som dukket opp på vei ned.