Hallingskarvet og store planer (14.11.2021)

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Nordre Stølen (1,010m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Sørvest for Storeskuta (1,905m) 14.11.2021 16:14
Visits of other PBEs Nordre Stølen parkering 14.11.2021 09:36
Lordehytta (1,620m) 14.11.2021 13:38

Store ambisiøse planer. Planen var å gå på Folarskarnuten og Sørvest for Storeskuta, men mer snø enn beregnet etter et snøfall på fredag,- gjorde at det måtte brukes truger. Værmeldingene tidligere i uka var svært dårlige og sannsynligheten for en slik tur var liten. Men...så snudde det totalt og meldingene var svært gode.

Fikk kjørt på ubrøyta vei med noen hjulspor innover mot Raggsteindalen. Det gikk bra og fikk parkert på Nordre Stølen parkering. Vindstille, 8 minus, 15 cm nysnø og knall sol. Litt sein start og i stresset med å komme igang ble feil sti forsøkt å finne der i skogbeltet. Ble svært fokusert på å finne denne og traff bra med dette. Etter et stykke på denne stien og med mye zooming på appen for å finne traseen, ble det etterhvert oppdaget at denne stien ikke var den rette. Korrigerte, men tapte nok 20 min. DET er jo dumt når det er en svært drøy tur og korte dager.

Mer snø enn ventet og tungt med truger oppover. Lite faste områder så man sank ned i lyngen og i løsnsnø. Å starte trugesesongen på en så lang og utfordrende tur ble tøft. Valgte en egen kurs etterhvert og søkte mest mulig rett trase inn mot Folarskardet. På ca 1300 moh kom vinden hardt og brutalt og ble vedvarende helt til vi var tilbake på returen på samme høyde.

Tunge lår og krampetendenser der jeg gikk spor oppover bratta mot skaret. Her ble det gjort et feil valg. Valgte ei bratt rute de siste høydemeterne opp til skaret istedefor å gå mer skrått i flanken. Det var ikke store snømengder så jeg regnet med at det ikke var spesielt farlig å ta den løsningen. DET var ikke så lurt...løste ut et flakskred som dro meg nedover og snømassene skled ned mot Kine som ble sittende fast med truger og staver. Slett ikke store snømengder som kom...men jaggu var det nok til å skape en ekkel situasjon. En lærepenge og man forstår nå at om det hadde vært mer snø i flanken,- kunne dette bli skikkelig farlig. Sterk vind var det og enda sterkere var den oppe i skaret. Fant hytta og tok en matbit der inne før vi gikk videre.

Gikk langs kanten på vannet for å finne ruta videre oppover. Ikke ofte jeg gir meg på topper, men denne gangen tok jeg valget med å ikke forsøke på toppen. Så farlig ut med den snøen som var der oppe.- og med erfaringen fra Folarskaret om rasfare gjorde at vi heller gikk ned igjen. Uansett ville vi ikke klare begge toppene denne tunge dagen. Sørvest for Storskuta ble målet og det ble en seig tur oppover til toppen i rimelig sterk vind. Dagen var på hell nå,- og sola gikk ned akkurat 5 min før varden ble nådd. Månen var også kommet opp og det var en nydelig kveldstund der oppe met et utrolig flott lys. Vel verdt turen.

Returen ble valgt nesten rakt nordover og ned i en dal vestover. Kartet viser at det skal være noe isbre der, men det er jeg i tvil om. Hodelykter ble tatt på ved varden og mørket kom svært fort. Svært kraftig vind nede i dalen før flata...sikkert sterk kulig i kastene...heldigvis i ryggen nå. Snøføyke...og navigering med appen flittig videre på returen. Bra rutevalg fra toppen og traff stien på normalruta videre. Fant varder stedvis i mørket som gjorde returen forholdsvis grei. Vinden ble helt borte da vi kom ned på ca 1300moh. Lunt og fint ned mot bilen. En krevende tur var over og med nye erfaringer...tunge bein og ømme hofter. Erfaringen var at truger er bra saker, men krevende å gå med. For lite snø for ski...de fleste plasser...en mellomsesong før det kommer litt mer snø og at den har fått festet seg litt.

Folarskardet
End date 14.11.2021 19:52

Tøff tur

Written by TERJES 16.11.2021 00:49

og tøffe turgåere. Fantastisk flotte bilder og bilde nummer ti går av med seieren.

Hei gamle Valdresfjell

Written by morsor 16.11.2021 00:25

Godt dere kom dere ned! En annen Hunndøling Viggo Sandvik har mange gode poenger på slutten av sangen Hei gamle Valdresfjell. Riktignok prater han om påsken men ellers er det mye fornuftig der...