Gullfjellet (14.11.2021)

Visits of other PBEs Redningshytten, Gullfjellet (600m) 14.11.2021 09:33
Heniehytten (ruin) (313m) 14.11.2021 09:34
Osavatnet p-plass (kr) (310m) 14.11.2021 09:35

Værmeldingen viste fint vær, så i dag ble det tur til Gullfjellet. Fra Osavatnet fulgte jeg vei og sti oppover til Redningshytten, inkludert et besøk til Store Stuthaugen. Neste topp var Toro, der jeg fulgte et tråkk det siste stykket til toppen. Fra skaret øst for Toro gikk jeg direkte opp på ryggen sørvest for Hausdalsgullbotntoppen. Det er bratt opp, så det ble litt enkel klyving. I dag var det isete noen steder, men med gode håndtak gikk det greit. Etter hvert kom jeg inn på ryggen som går opp til Sydpolen. Det er varder oppover ryggen, så det gikk stort sett greit å følge tråkket oppover. For å omgå noen glatte partier, ble det noe småklyving her også. Ved toppen av Sydpolen begynte tåka å komme sigende. Siden det var god sikt, fortsatte jeg til Søre Gullfjelltoppen. Terrenget her er småkupert, og det tok litt ekstra tid på grunn av isete underlag. Etter et godt stykke kom jeg inn på hovedstien, og da var det kort vei opp til Gullfjellet (914). Været hadde nå blitt bra med god utsikt, og jeg fortsatte på sti til Gullfjelltoppen. Det var noen få andre på toppen, men hittil på turen hadde jeg totalt bare sett 10-15 personer.

Fra Gullfjelltoppen fulgte jeg stien nedover et stykke, før jeg dreide mot nordvest. Nord for 924-punktet kom jeg inn på et tråkk, og det var også varder der. Det var fortsatt isete, så jeg tok det med ro nedover her. Nord for Tjørnane er det et annet terreng, og her er det gress og mykere underlag. Jeg fulgte sti og også dyretråkk bortover til Vossavardane. Videre fulgte jeg tråkk og stier, før jeg i Tjørndalsskaret dreide sørvestover. Jeg kom etter hvert opp på ryggen som går sørover til Hotten. Nedover ryggen er det grei sti. Nord for Smettet stoppet stien ved ei myr, men jeg fulgte et tråkk bratt nedover. Til slutt fulgte jeg sti på nordsiden av Svartavatnet og så sti og vei tilbake til Osavatnet. Hvis man fra Hotten kunne gått ned Gasebrekkene, ville det vært ganske kort vei til nordenden av Svartavatnet. Men jeg vet ikke om det er for bratt å gå ned lia der.

Fra Store Stuthaugen. Redningshytten ligger bakenfor haugen med varden. Toro bak i midten. Sydpolen øverst til venstre.
Fra Store Stuthaugen. Herlandsfjellet til venstre for midten. Småhaugane til høyre, med Hotten bakenfor. Osterøy i det fjerne.
Fra Toro. Redningshytten i midten.
Fra Toro. Sydpolen i bakgrunnen.
Fra Toro. Hausdalshorga til høyre. Søtefjellet til venstre.
Fra Hausdalsgullbotntoppen. Gullfjellet (914) bakerst i midten.
Fra Sydpolen mot Søre Gullfjelltoppen. Småkupert terreng og til dels glatte steiner.
Fra Gullfjellet (914). Gullfjelltoppen i bakgrunnen.
Fra Gullfjelltoppen mot nordøst. Hananipa til venstre for midten.
Fra Gullfjelltoppen mot nordvest. Herlandsfjellet til venstre. Stemmeseggi på Osterøy bak til høyre.
Fra Gullfjelltoppen mot sør. Hausdalshorga i høyre bildekant. Sveningen i midten.
Fra Gullfjelltoppen mot øst. Eineråsen (Einaråsen på kartet) foran Samnangerfjorden.
På vei fra Gullfjelltoppen til Vossavardane. Bruviknipa på Osterøy bak i midten, med Hananipa til høyre, på andre siden av fjorden.
Fra Vossavardane (793) mot nordvest. Masten på Rundemanen skimtes bak til venstre.
Fra Hotten mot nordvest.
På vei nedover ryggen fra Hotten. Utsikt mot sørvest. Svartavatnet til venstre.

Fantastisk...

Written by HHauser 10.09.2023 14:06

... runde (sikkert litt utfordrende med så mange glatte steder), flotte bilder (jeg liker det veldig godt at du også beskriver det man ser!); så: takk for denne fine turrapporten!

Sv: Fantastisk...

Written by geirmy 12.09.2023 23:17

Takk for det! Ja, det var glatt på de øverste partiene, særlig opp til Søre Gullfjelltoppen.