Snøvassing og høye kneløft på Slettefjell. (14.11.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Slettefjell (905m) 14.11.2021 12:30
Slettefjell Sør (875m) 14.11.2021 13:11

Tåke i Drammen denne dagen, men jeg så av webkameraer at det var sol i høyden litt lenger inne i landet. Har gode minner fra et par novemberturer oppe i Eggedal i 2020 som jeg håpet å få oppleve igjen, men da var det ikke snødekke og veldig enkelt å gå til fots; slik var det ikke i år.

Valget falt tilfeldigvis på Slettefjell. Det var veldig greit å gå på traktorveien fra der jeg parkerte og drøyt 1km oppover. Men da jeg skulle ut i terrenget ble det adskillig tyngre med et tynt skarelag oppe på snøen. Jeg kom meg jo oppover ved å ta tiden til hjelp og tenkte at det var lurest å velge en mest mulig direkte linje til toppen fordi stien sikkert var vanskelig å finne.

Det var flott på toppen av Slettefjell med utsikt til blant annet Norefjell og Gaustatoppen. Nesten ikke vind heller og det snødekte landskapet var vakkert.

På returen prøvde jeg å følge stien et stykke, noe som var enklere enn jeg trodde, og det var også bedre å gå der. Skremte en voksen ørret som lå i bekken mellom Damtjenna som var fascinerende, den lå på svært grunt vann.

Sånn i ettertid ha jeg tenkt at jeg må ta en pause fra fjellturene til snøen har lagt seg og jeg kan gå på ski. Denne turen hadde vært bedre på ski synes jeg, selv om landskapet kanskje var enda flottere i dag siden snøen ikke dekker alt ennå.

Traktorvei oppover fra parkeringen min.
Her forlot jeg lettgått traktorvei og vasset på stien oppover til høyre.
Hadde trodd at jeg kunne rekke bort til Gaulsnatten og den Runde Kollen som ses under sola, men turen ble tung nok som den ble.
Under tunge forhold var det fortsatt en god tur til Slettefjell som ses bakerst i bildet.
Her ble det litt mer lettgått oppe på ryggen mot Slettefjell. Gaustatoppen i det fjerne.
Toppvarden på Slettefjell med Norefjell i bakgrunnen.
Langt borte kan man se tåke i lavlandet østafjells.
Blefjell til venstre og Gaustatoppen til høyre.
Toppen av Slettefjell Sør.