Dugnad på Strandekollen (13.11.2021)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Strandekollen (400m) 13.11.2021 11:42

Dagens tur til Strandekollen ble til for at vi skulle være med Ragnhild og Leif Roger på dugnadsjobb for Ringerike O-lag. Jobben var å rydde opp i trig. punktet på toppen for Kartverket. Kjørte oppover i Vestre Ådal. Etter at vi hadde passert Strande, tok vi av første vei til venstre og kjørte noen hundre meter oppover. Parkerte langs veien et par hundre meter ovenfor der stien vi skulle gå startet.
Nattens regn hjemme var kommet som snø her oppe. Terrenget var således dekket med et tynt snølag.
Gikk stien oppover til den ble borte i et gammelt hogstfelt. Dreide halvt høyre herfra mot nordvestryggen til Strandekollen. Traff på en blåmerket sti, som trolig kom fra vest og syd.
Gikk denne stien helt opp til toppen av Strandekollen. Yr hadde meldt strålende sol her i dag, men sola klarte ikke å trenge gjennom tåka. Veldig fin utsikt fra toppen mot sør. På grunn av tåka fikk vi bare noen korte glimt av Sperillen og åsene på vest og østsiden av dalen. Etter at dugnadsjobben var gjort (kuttet to festejern), spist skolebrød og smultringer og drukket kaffe, gikk vi samme ruta ned igjen. Nina, Leif Roger og Ragnhild var med meg på denne turen til en flott utsiktstopp.

På høyeste punktet på Strandekollen
Fornøyd dugnadsgjeng på Strandekollen
Utsikt sydover fra toppen av Strandekollen