Lindumvarden & Eggaraksla - Kongsberg (11.11.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Digerhaugveien (243m)
Endpoint Digerhaugveien (243m)
Ascents Lindumvarden (605m) 11.11.2021 14:02
Eggaraksla (591m) 11.11.2021 14:56
Visits of other PBEs Digerhaugveien bom (150m) 11.11.2021 12:26

Denne turen skulle visst få litt startvansker ...

Glad og fornøyd over det flotte været svingte jeg inn på Digerhaugveien og gledet meg til å begynne gåturen snart. Det var ikke langt jeg kom på Digerhaugveien innen det dukket opp et skilt som sa at veien var stengt, med omkjøring via Omholt. Nå skulle jo ikke jeg så veldig langt oppover Digerhaugveien, og satset derfor på at det gikk an å kjøre dit jeg hadde tenkt meg. Og det var parkeringslomma ved avkjøringen til veien som går over Støleelva, rett sør for Himfjell og Eggaraksla (p-lomme Himfjell).

Men så heldig skulle jeg ikke være, for da jeg hadde igjen knapt 300 meter å kjøre var veien fullstendig sperret. To karer holdt på med rassikring, og arbeidet oppe i den stupbratte fjellsiden på nordsiden av veien. Maskiner og svære steiner dekket hele veien, og det var ikke en gang mulig å gå forbi. På andre siden av veien rant Støleelva stri. Heller ikke langs elva var det mulig å gå.

Så jeg endte med å sette igjen bilen i en lomme litt nedenfor stedet hvor veien var sperret. Og så bakset jeg meg opp den bratte bakken rett før rassikringsstedet. Det ble ganske strevsomt, da det lå mye kvister og småtrær oppover der. I tillegg var det stedvis steinrøys som lå skjult under lyng og kratt. Jeg pustet lettet ut da jeg endelig nådde grusveien ovenfor. Dette ble en langt mer strevsom start enn planlagt!

Parkeringslomma hvor jeg endte opp med å sette igjen bilen.

Etter at grusveien ble nådd, var det plankekjøring videre. Endelig kunne jeg lange ut, og turen var i gang. Jeg strenet forbi hytta ved navn Åmot, hvor det var en låst bom, og fortsatte oppover i Tverrelvdalen.

Veien jeg fulgte nordover i Tverrelvdalen.

Like før jeg nådde veiens ende ved Deilsvann, tok jeg til venstre og fulgte en liten sti nordover mot Lindumvarden. Det overrasker meg ikke at denne stien ikke finnes på kartene, for den var temmelig utydelig noen plasser. Den var imidlertid vardet, og selv om jeg et par ganger mistet stien fant jeg den igjen takket være de små vardene som var satt opp.

Etter hvert som jeg kom høyere ble furuskogen tynnere, og utsikten åpnet seg gradvis mot toppen. Ulempen var den kjølige nordvesten som tok bedre nå når skogen ble mer glissen.

Stien jeg fulgte mot Lindumvarden er ikke veldig lett å se i lyngen her, men de små steinvardene midt i bildet viser hvor den går.
Lindumvardens toppunkt er bak til høyre i bildet. Her er jeg på ryggen ca 350 meter sør for toppen. Enkelte varder viser hvor stien går også her.

På toppen av Lindumvarden (605) blåste det ganske friskt, så lua måtte på her. Men ellers var jo været helt nydelig, med lav novembersol og blå himmel. Utsikt var det også, spesielt mot nord og vest.

På toppen av Lindumvarden. Utsikt mot nord.
Utsyn mot nordvest fra Lindumvarden. Nokså midt i bildet er Skjesvannet.

Den sure vinden gjorde oppholdet på toppen kort. Jeg vendte snart nesa sørover igjen, mot Eggaraksla (591), som var neste mål. De første meterne fra toppen av Lindumvarden (605) fulgte jeg en tydelig sti som ganske fort dreide nordover. For øvrig ble jeg gående i terrenget, og denne gangen holdt jeg meg på østsiden av Deilsvann. Det var stort sett greit å ta seg fram i lyngen. Skogen var for det meste ganske åpen, med en del myrområder på Himfjell/Eggaraksla, som er en temmelig flat ås øverst.

Noen meter sør for toppen av Lindumvarden ser man ganske godt sørover. Den flate åsen som ses bak trærne midt i bildet, er Himfjell/Eggaraksla (591).
Store Granstjern, like nord for toppen av Eggaraksla (591), som befinner seg i skogen på andre siden av tjernet.
Temmelig flatt på toppen av Eggaraksla (591), som består av tre jevnhøye, slake hauger. Sekken min ligger på den midterste.

Eggaraksla og Himfjell har en ganske så markert rygg sørover. Denne ville jeg følge nå på slutten av turen, og jeg gledet meg faktisk litt til å benytte den under nedstigningen.

På 550 meters høyde har ryggen en temmelig bratt hammer. Jeg var noe usikker på om jeg klarte å gå rett ned den, men det gikk overraskende greit ved å følge en hylle på baksiden av noen trær i det bratteste partiet.

Videre nedover var det veldig fint å gå. Eggaraksla har en svært bratt østside, så i den retningen var det stadig flott utsikt. Innimellom fikk jeg også utsyn mot sør og vest.

Utsikt østover fra Eggaraksla. I dalbunnen renner Lågen.

Lengre nede dukket det opp en liten sti/tråkk som jeg etter hvert mistet igjen. Så krysset jeg til slutt grusveien jeg fulgte litt av på starten av turen, etterfulgt av en liten etappe ned gjennom mørk og stor skog til Digerhaugveien, hvor bilen sto parkert.

Noen plasser kan det være temmelig strevsomt å ta seg fram i skogen. Jeg skulle heldigvis ikke i denne retningen her. I min marsjretning var det langt lettere å gå.