Nestjønnfjell på Seljordsheia (11.11.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Nestjønnfjell (540m) 11.11.2021 13:17
Langedal - Her har Sterke Nils bodd en gang

Skogtur på Seljordsheia

Nestjønnfjellet var jeg ikke sikker på om jeg skulle gå fra sør eller nord, men valget ble sørfra.
Vi kjørte til Garvikstrond og så mot Kilen. Ved Dalsvatn, Gullbekk parkerte vi i vegkanten der en skogsbilveg går inn og forbi Langedal.

Bommen var åpen, men et skilt varslet at bommen kunne bli stengt uten varsel, så da valgte vi å parkere på utsiden.

Vi tuslet oppover vegen og kom til Langedal. Jeg fikk vite i etterkant av turen at det var her Sterke-Nils bodd en del av livet sitt. Gamle hus som det ser ut som blir brukt til feriehus i dag.
Rett for gården står det ei gammal alm og den var gammel for det var kikkehull rett igjennom.

Vi tuslet videre innover til Venhaug. Det var hogd en del langs vegen innover og rundt husa, så de kom godt fram. Et sted til nedfall.

Vi tok av på en traktorveg rett før vegen slutter. Heldigvis nyryddet så det var mulig å komme fram. Vi fulgte den oppover lia i flere svinger. Da vi kom opp fortsatte stien innover til vi kom til ei myr. Her tok vi av. Det var flere traktorvegen og stier i området og vi valgte den som gikk i vår retning. Vi kom greit opp bakken ved å følge et myrdrag i lia, så var det å finne en god løsning videre. Jeg hadde sett meg ut ei rett linje videre ved å følge samme høyde i ei bratt li. Det gikk ikke så greit, men fant et tråkk i ulent terreng med mye vindfall og steiner, passerte bekken og gikk opp mot neste høyde. Herfra var det fint skogsterreng å gå i opp til toppen.

Anonym topp og toppområde, et flatt furuskogsområde. Fint i skogen, men trenger ikke å gå hit flere ganger. Been there, done that.

Stort sett samme veg tilbake, men i stedet for å gå den bratte lia, gikk vi lengre sør og opp en bakke. Da kunne vi følge ryggen, helt ned til der lia før myrbakken starter, i fin blåbærlyng.

Resten av tilbaketur var samme veg som vi gikk opp.

Parkering og skogsbilvegen innover
Traktorvegen var ryddet i starten
Tre med kikkehull
Vi har kommet opp bakken og skal gå innover
Lia vi passerte, litt ulent. Fullt mulig å unngå ved å gå høyere opp
Fint skogsterreng inn mot toppen
Toppen
Toppområdet
Venhaug og skogsbilvegen i sikte på tilbaketuren