50% av Trøndelag fullført. (780/1560) (07.11.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tunellen før Foldabrua (Fv 17) (11m)
Ascents Bergshatten (232m) 07.11.2021
Ånnvikfjellet (595m) 07.11.2021

Otto mente jeg måtte få ut fingeren og forsere pf100 listen over Trøndelag for å komme opp på 50%, og da var det bare å planlegge tur. Flott værmelding med sol og minus to grader. Jeg kjørte etter FV17 forbi Høylandet og Kongsmoen og kom inn i Nærøysund Kommune. Like før den første tunellen før Foldabrua parkerte jeg på venstre side. (Ved Bjørnvika) Jeg måtte ha to topper for å komme opp på 50% og gikk først opp til Bergshatten med pf på 100. Men jeg prøvde å bestige denne fra sørsiden, og det ble en fiasko med stort tidstap. Det ble brattere og brattere og til slutt ble det bom stopp, og jeg måtte gå ned igjen for å bestige denne hatten fra vestsiden. Her var det fint å gå og en fortopp hadde god utsikt, men hovedtoppen var en skogstopp med uryddig skog på høyeste punkt. Returnerte tilbake og gikk videre vestover. Jeg gikk på sørsiden av Åvikelva. Det går en sti et stykke på nordsiden av elva. Forholdsvis greit terreng mot Storskardlia hvor jeg valgte å gå opp. Fjellsiden er bratt før man kommer til Storskardlia men opp fra lia er det flott å gå, og det var kommet fin puddersnø i denne høyden. Kun 600 meter i luftlinje opp til Ånnvikfjellet. (pf 445 på denne) Jeg passerte et flott vann og like før toppen var det plassert en fin varde på en spiss topp noen meter før trigpunktet som skal være høyeste punkt. Jeg tok ikke sjansen på å gamble så jeg besteg både varden og trigpunktet. Dette ble gjort med tanke på at høydedata finjusterer på centimeternivå. På grunn av meget korte dager nå valgte jeg å gå ned til Bergtjønna og videre ned til en skogsbilvei som går opp til Bergsvatnet. Denne veien kan kjøres fra Fv17 i ca en km. før den er stengt med bom. Det er bedre å gå etter vei etter mørkets frembrudd. Det ble ikke tid til noen form for feiring, men neste delmål blir 800-900 og 1000 topper en gang i fremtiden.
Nærøysund Kommune 47-48/102 (snart 50% her også)

Parkering ved tunellen før Follabrua
Skogstoppen Bergshatten (pf 100)
God utsikt fra fortoppen av Bergshatten mot Kolåfjellet. Ånnvikfjellet ligger vest i dette fjellmassivet
Bergshatten i midten av dette bildet tatt fra oppstigningen vest for fjellet.
Oppstigning til venstre for denne fjellsiden i Storskardlia
Nesten ferdig med Storskardlia mot Ånnvikfjellet
Dette flotte vannet passeres på oppstigningen mot Ånnvikfjellet
Varden på Ånnvikfjellet står på denne spisse toppen
Trigpunktet på Annvikfjellet er høyeste punkt. Utsikt mot varden

med halvveis. Ekstra stas når man når slike nummer. Lykke til videre :D

Sv: Grattis

Written by TERJES 09.11.2021 01:06

Takk for hyggelig gratulasjon, men jeg tror den listen du samler etter blir svært krevende på siste halvdel.

Halvveis i Trøndelag

Written by otto 08.11.2021 15:51

Gratulerer med 780 av 1560 topper. Den lista er brutal og nest størst etter Nordland. Imponerende at du holder koken Terje. Tror jeg ville vært fornøyd med Trøndelag pf 250 = 299 stk. Foreslår at du gjør ekstra stas på hele tall. Kun 20 stk igjen til 800. Lykke til videre..

Sv: Halvveis i Trøndelag

Written by TERJES 09.11.2021 01:16

Takk for hyggelig gratulasjon. Jeg kan jo bruke pf 250 listen som en retrettmulighet hvis hovedlisten blir for seig. Og dess høyere pf en topp har, dess bedre utsikt og mer luft under vingene.

Gratulerer, på tide å feire

Written by Snilen 08.11.2021 14:43

Sv: Gratulerer, på tide å fe

Written by TERJES 09.11.2021 01:21

Takk for hyggelig gratulasjon og flott tips til feiring. Jeg kan jo ta 50% av flasken på styrten for den første halvdelen av trøndelagslisten. De resterende 50% kan jeg porsjonere ut etter hvert som det kommer nye bestigninger.