Vargabreen - Komplett Buskerud/Viken pf 250 (31.10.2021)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Ved Stora Vargavatnet (1,452m)
Ascents Vargabreen Øst (1,746m) 31.10.2021 11:38
Vargabreen (1,765m) 31.10.2021 12:32

Forventet en svært lang og seig tur i røft vær. 23,5 mil i bil... Regn og mørkt mye av veien, men været skulle nå bli "greit" Friske forhold må man regne på denne tiden. Det beste var jo at ved ankomst P plassen ved demningen.. så så jeg at bommen innover var åpen. Tenk...å spare ca 5km...og over 350hm var svært fristende. Men nei... turde ikke... så tok ut utstyr og gjorde klar til avgang... den lange veien opp grusveien opp til Store Vargavatnet. Jeg tenkte.. nei fanden heller!!! Jeg tar sjansen... så var det bare å håpe på at bommen er åpen etter turen....

Parkerte oppe ved Store Vargavatnet... og toppen ble liksom litt mer tilgjengelig. Ingen vanskelig ur eller ekstremt terreng som på Halldalsnuten eller Raudbergnuten. Forhold som var helt innafor selv om det ikke var sti og det var snø... og glatte steiner. Ruta som ble valgt opp var en del opp og ned og noen bratte stigninger. Fulgte ryggen etterhvert hele veien opp mot toppene. Da var ei fin "lita renne" et stykke før hovedtoppen som var dekket med fast fin snø. Helt super å gå opp til toppen. Valgte å gå denne renna også ned for så videre ta ei en annen rute ned. Den ruta viste seg å være kjempefin og lettgått..og over noe bre også. Herlig da grusveien ble nådd og siste biten ned til bilen. Overraskende mye bra vær og ikke kaldt. En flott avslutning på of 250 Buskerud/Viken... selv om jeg ikke var først med komplett liste. Har blitt over over 30 topper på denne lista i år. Mange mil i bil og uforglemmelige opplevelser til fjells.

Vargabreen Øst (1746 moh)

Endelig Vargabreen (1765) Lista er nå komplett.
Start date 31.10.2021 09:14
(UTC+01:00)
End date 31.10.2021 15:29

Gratulerer

Written by AnneW 01.11.2021 16:57

Gratulerer med fullført liste Jørn :)

Sv: Gratulerer

Written by Atomsilda 01.11.2021 17:13

Takk for det Anne! Da er det bare å begynne på nye lister.

Grattis!

Written by Nils 01.11.2021 16:52

Gratulerer med fullført, Jørn! Jeg lurte litt på om du kom til å fullføre denne høsten med tanke på forholdene i den høyden på denne tiden. Skjønner jo nå at jeg ikke burde ha tvilt på deg. ;-) Du har ikke like strenge krav til været som meg, og da er det straks flere dager å ta av og flere muligheter. Hadde det ikke vært for at du kom som en rakett nedenfra på lista nå i sommer, ville jeg vel ha brukt et par år til på denne. Og så er jeg mye mer kylling enn deg når det gjelder åpne bommer som plutselig kan bli låst! :-)

Sv: Grattis!

Written by Atomsilda 01.11.2021 17:18

Takk for det Nils! Ja.. kjørt tøft dette året. Mer enn 40 topper på lista i år mener jeg. Da er det bare å begynne på nye lister. Blir nok mange Valdrestopper etterhvert. Ja.. gamblet med denne bommen... og vant stort denne gangen. Blir nok en El-sykkel eller er kostbar sparkesykkel når jeg blir pensjonist fra oktober neste år. Ingen bommer skal stoppe en aldrende og ivrig toppsamler. :)