Vennisfjellet (31.10.2021)  4

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Sanddalen (958m)
Ascents Vennisfjellet (1,776m) 31.10.2021 12:55
Visits of other PBEs Sanddalen parkeringslomme (950m) 31.10.2021 15:07

Etter gårsdagens skogstur til Skjellingshovde føltes det godt å legge dagens tur opp i høyden, og over snøgrensen til og med - på årets siste oktoberdag og Halloween. Kjørte fra Vennis på bomvei opp Sanddalen på sommerdekk. Det var fortsatt mildt vær med plussgrader og regnvær natten før. Det ser ut til at vinteren lar vente på seg i år.

Turen i dag gikk til Vennisfjellet (1776 m), som er høyeste fjell mellom Vang og Bygdin. Toppen ligger på et langstrakt høyt platå.

Gikk fra Sanddalen på hvitmerket sti mot Tomashelleren inntil jeg kom til elven Gjartrudsåne, hvor jeg fulgte denne på sydsiden bratt opp ryggen mot Vennisfjellet. Kom over snøgrensen ved 1300 meter, og gikk turen videre i vinterlandskap. Fortsatt er det ikke skiføre i høyden - det trengs mer snø til det. Terrenget blir etterhvert flatere og mer steinete jo høyere man kommer. Nådde det flate toppunkt av Vennisfjellet presis to timer etter start i Sanddalen. Flott utsikt, men det var fortsatt en del skyer igjen i Jotunheimen. Fulgte mine egne spor og gikk samme vei tilbake på returen.

En bra topptur i kontrastfullt landskap - høst og vinter. Nå er det kun 5 høye fjelltopper i Jotunheimen som gjenstår på Valdres-listen (pf. > 100 m).

Bilder

Fra ryggen opp mot Vennisfjellet (1776 m) med utsikt mot Sanddalen og Skutshorn (1630 m).
Fra ryggen opp mot Vennisfjellet (1776 m) med utsikt oppover Sanddalen.
Vennisfjellet (1776 m).
På toppen av Vennisfjellet (1776 m).
Fra Vennisfjellet (1776 m) mot Jotunheimen.