Bergen: Tur rundt Småvatnet ved Alvøen (31.10.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Alvøen Idrettspark (48m)
Endpoint Alvøen Idrettspark (48m)
Ascents Bjørnhaugen (83m) 31.10.2021 12:00
Vest for Vassenden (58m) 31.10.2021 13:13
Storhaugen i Alvøen (75m) 31.10.2021 13:45
Visits of other PBEs Alvøen idrettspark (48m) 31.10.2021 11:43
Vassenden skole (tuft) (29m) 31.10.2021 13:06

Ny tur fra Alvøen Idrettspark. Første mål var Bjørnhaugen. Derfra sydover på landtungen mellom Storavatnet og Småvatnet. Passerte demningen til Storavatnet som har sluse for å slippe vann ned i Småvatnet. Videre sydover til jeg kom til ruinene etter Vassenden Skole. Stien jeg fulgte fra nord for Bjørnhaugen til Vassenden var av varierende kvalitet. Mye brukt men det var mange partier med mye vann, knauser og mye røtter.

Bjørnhaugen, sti opp men ikke ryddet skitrase.
tuftene til Vassenden skole
info skilt om Vassenden skole

Rett vest for Vassenden skole ligger det en navnløs topp som i PB har fått nål og navnet "Vest for Vassenden" Tok turen opp på god sti, begrenset utsikt. Stien gikk videre nordover kom frempå et berg med stup ned til Småvatnet, her var det fin utsikt nordover vannet. Stien fortsatte videre nordover bratt ned retning vannet. Jeg oppdaget at den stien ikke gikk det jeg skulle og snudde og gikk opp igjen til utsiktspunktet. Der fant jeg en svak sti som gikk i sydlig retning bratt ned mot vannet. Havnet helt syd for Småvatnet der det er fin gruset spaservei som går nordover på vestsiden av vannet.

toppen Vest for Vassenden
utsiktspunktet nord på Vest for Vassenden

Så gikk turen nordover retning turstart på vestsiden av Småvatnet. Her gikk jeg nesten hele turen på vei, bortsett for turen opp på den siste toppen min på denne turen, Storhaugen Alvøen. Det var ikke sti opp der, gikk gjennom grov furuskog med en skogbunnen som var kledd med myk mose og fri for kratt. Hadde tenkt å gå på en skogsvei som gikk videre langs med vannet nordover , men den var skiltet som blindvei med tekst "unngå ferdsel over innmark og gjennom gårdstun". Gikk derfor ned mot bilveien og videre nordover forbi Alvøen.