Bergen: tur til småtopper nord for Alvøen (29.10.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Alvøen Idrettspark (48m)
Endpoint Alvøen Idrettspark (48m)
Ascents Høyde ved Janaflaten (89m) 29.10.2021 13:41
Vardehaugen (88m) 29.10.2021 13:55
Ospehaugen (82m) 29.10.2021 14:39
Visits of other PBEs Alvøen idrettspark (48m) 29.10.2021 13:23

Turen startet ved Alvøen Idrettspark, første topp ble Janaflaten. Fulgt ryggen fra syd mot nord på svak og til tider ingen sti. Mye skog så det ble en del kryping under granbusker på vei mot toppen. Passerte et gammelt uthus inne i skogen.

toppen på Janaflaten

Videre til Vardehaugen, her er det god sti opp til toppen. Fulgte god sti videre sydover og kom raskt inn på en fin grusvei som jeg fulgte forbi Vardevatnet og ned til bilveien ved Grønnestølen.

Vardehaugen
Vardevatnet med gamle demninger
utløpet av Vardevatnet

Siste topp ble Ospehaugen, jeg tok innover turveien i Gullaksdalen, passerte en gammel hustuft helt i nordenden av Alvøyvatnet / Småvatnet. Tok opp ryggen i syd på sti som gikk litt alle veier, senere på bedre sti som kom opp mer fra øst. Over ryggen og ned til parkeringsplassen i nord. Selve toppen var kledd inn i rot veltete trær. Var fysiske oppe på toppen, det ble litt småklyving over råtne trær. Noen meter lengre nord på en knaus som trolig er litt lavere er det en gammel varde.

Toppen på Ospehaugen
gammel hustuft helt i nordenden av Småvatnet / Alvøyvatnet
gammel varde på knaus noen meter lengre nord en toppen

Vardehaugen har en nabotopp i vest som jeg måler 0,8m høyere en Vardehaugen på kart. Hvis denne toppen også har navn Vardehaugen bør nålen flyttes over til vesttoppen. Hvis toppen ikke er en del av Vardehaugen bør primærfaktor endres fra 25 til 16 meter.

Vardehaugen

Written by hbar 29.10.2021 19:12

Enig at det kan se ut til at haugen vest for Vardehaugen kanskje er under meteren høyere. Men å flytte pilen til en topp uten navn på kartet blir feil for meg. Eventuelt kan kanskje vesttoppen legges inn som "Vest for Vardehaugen"?

Tror uansett jeg bare ville beholdt det slik det er lagt inn nå. Forskjeller på under meteren på slike småtopper er kanskje ikke helt til å stole på uansett?

Sv: Vardehaugen

Written by knutsverre 29.10.2021 19:50

Enig med Kjell i at vest-toppen er en knapp meter høyere på norgeskart.no og hoydedata.no. Vi var oppe på begge toppene på vår tur 23.10 og kommenterte på at høydene var omtrent like. Jeg er også enig med Harald i at topp-punktet ikke bør flyttes bort fra der navnet står. Ser ikke hensikten med å legge inn nok en småtopp i dette området. Endrer PF til 16 slik Kjell foreslår.