Rabbheia (Indre Fosen 12/59) (28.10.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tøråsveien (169m)
Ascents Rabbheia (322m) 28.10.2021

Eksklusiv tur til Fosen.
Trøndelag 774/1560
Kjørte til Flakk ferjeleie vest for Trondheim for å ta ferja til Rørvik i Indre Fosen. Ferjebilletten og bompenger i Fosen betales med autopassbrikke ved innkjøring til ferja. Prisen er kr 191 pr tur.
Fra Rørvik kjørte jeg til Stadsbygd og videre nord mot Vatngardsvatnet og Sørvatnet. Jeg passerte Prestsetra og ved skilt Tørstad er det en stor parkeringsplass 50 meter ned i Tørstadveien til høyre mot et forsamlingshus. En flott vandring mot Rabbheia i gammel skog med mosebunn, og en del myr. Toppområdet på Rabbheia (som også kalles Storheia) består av flere topper. Den høyeste ligger 10 meter sørøst for PB-nåla. På returen gikk jeg rett ned til Prestsetra og fulgte veien mot parkeringa. Det er 14 km. fra ferjeleiet til parkeringa ved Tørstad.

Tur nr. to Høgåsen i Rissa
Jeg kjørte videre fra Torstad og opp til Rissa sentrum. Videre etter en lokal vei som går til Årnset barnehage, hvor jeg parkertere. Jeg gikk etter en sti gjennom skogen og kom til en T-merket sti Kjerkleia. Krysset denne og villgikk inn i skogen, men jeg traff på en sti opp mot Høgåsen umiddelbart. Jeg fant tigpunktet på toppen som lå nede, men jeg satte opp trigpunktet mot ei rot så det blir lettere synlig. Høyeste punkt her ligger 16 meter øst for trigpunktet.
Morsk kaller denne toppen for en kjedelig topp, en arbeidstopp for folk med samlemani, og det kan jeg vel være enig i. Retur samme vei.
Bilder fra Rabbheia:

Parkering 50 meter ned til høyre i denne veien.
Flott skog med mosegrodd bunn.
Høyeste punkt på Rabbheia

Bilder fra Høgåsen:

Parkering ved Høgåsmyra
Passerte Brekka
Trigpunktet er kommet på plass igjen. (16 meter fra toppen)
Dette er høyeste punkt på Høgåsen