Kampen (28.10.2021)

Written by AnneW (Anne Woldmo) GSM

Ascents Kampen (584m) 28.10.2021 13:56

Turen startet på Skjervatråkket (mer info finner du på skjerva.no), som er et idyllisk lite sted du kjører (altfor fort) forbi når du kjører gamleveien over til Maura/Nannestad. Det er gammel bebyggelse her fra den gangen i riktig gamle dager da man drev sagbruk her. Bebyggelsen brukes i dag som hytter/ferieboliger, og om vinteren kjøres det opp flotte skiløyper her av Skjerva løypelag. For øvrig anbefales skituren som starter på Lygna og ender opp på Harestua (kan sjølsagt forlenges i begge retninger, klassikeren er jo Gjøvik - Oslo).
Om sommeren er det fantastisk å løpe langs (oppover!!!) gode grusveier, og det kan løpes på kryss og tvers - også på sti.
Hele området (samlenavnet lokalt er Øståsen, fordi det ligger øst for Gran) strekker seg oppover fra Skjervatråkket, videre oppover mot Sagvollen, og helt opp til Lynnebakka og videre nedover til Gran. Det strekker utover i alle retninger, her nevnes kort bare at det er mange vakre vann og andre naturperler som ligger der som perler på en snor. Øståsen har fantastisk natur med uante muligheter for variert utfoldelse av friluftsliv.

Kampen er en av flere topper på den korte og svært så overkommelige listen Lunner PF 100. Jeg startet som sagt på Skjervatråkket, fulgte sti og grusvei innover. Jeg fant en gammel sti (med utrolig mye rotvelte!!!) og fulgte den et stykke oppover. Jeg var klar over at stien ikke gikk helt opp til Kampen, men tenkte at det var greit å følge den et stykke. Imidlertid hørte jeg - for første gang når jeg er ute på tur - en podcast Inge Meløy -Min kjære venn og den var så engasjerende at jeg glemte meg helt bort! Jeg fulgte stien for langt, men da jeg endelig kom til sans og samling igjen gikk jeg av stien og tok en frigang opp til toppen.
Kampen er en saftig overraskelse, og da i positiv forstand. Det var dessverre grått i dag, men hit skal jeg tilbake fordi her var det flott - og det aner meg at utsikten er upåklagelig en solværsdag.