20211002 - Bresamling DNT fjellsport Bergen - Tuftebreen (02.10.2021)

Written by Dan_Jørgen (Dan Jørgen Sørheim)

Start point Tuftebreen P-plass (400m)
Endpoint Tuftebreen P-plass (378m)
Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Bergset p-plass (397m) 02.10.2021
Tuftebreen (1,420m) 02.10.2021

Tuftebreen 02/10-21

Vi gikk fra parkeringsplassen ca. 08:36, det var flotte høstforhold. Solen tittet opp bak fjellene i øst og vi tok fatt på den korte med bratte anmarsjen til Tuftebreen, klokken tikket inn ca. 1,5 time før vi sto ved breleppen og kunne ta på oss utstyr å binde oss inn i taulag. Vi gikk rett på opp til sprekkene på høyresiden hvor vi så manøvrerte oss sakte men sikkert videre opp til storveggene akkurat i hovedsvingen. Det er høst og veggene like nedenfor var blitt svært tynn og ustabil. Vi hørte så og si konstant kalving mot fjellsidene på begge sider og valgte å ikke gå videre inn i tilsynelatende ustabile bremasser. Helene ledet taulaget fram til nå.
Etter en samlet vurdering tok u.t. over leding og vi trakk oss ned igjen til de første sprekkene på venstresiden av breen ved bruk av løpende sikring ca. 14 skruer totalt. Vi angrep disse vertikalt med rappell og klatring fra sprekk til sprekk. Klokken gikk så etter 3 sprekker satt vi kursen ned igjen av breen.. 2oo meter fra leppen fant vi en liten tunell som vi bare måtte utforske, vi rigget standplass, rappellerte oss ned å utforsket hulen etter tur.
Vell av breen ble det en rolig retur til p-plass, bilene og ned igjen til Jostedalen Camping der resten av Bresamlingen fra DNT fjellsport Bergen hadde startet på en bedre felles middag.