Midtstrandnuten i Evje og Hornes (21.10.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Midtstrandnuten (790m) 21.10.2021
Etter en lang kjøretur via Espelid parkerte jeg like øst for Rostøltjønnæ ved noen hytter. Her var det ei bru og et ATV-spor som førte meg over elva og videre opp via Tjønndalstjønnæ til høydene bortenfor. Videre herfra gikk det i oversiktlig terreng i omtrent samme høyde frem til Buheia. Her ble det litt småklyving over noen koller før jeg endelig så Midtstrandnuten reise seg opp i kveldssola. Et lite klyvetak måtte til for å komme opp til toppen. Fenomenal utsikt i alle retninger i flott Agder-natur med mye skog og flotte vann. Veldig vindfullt på toppen, noe som gjorde oppholdet her oppe noe kort. Jeg måtte uansett skynde meg tilbake før mørket kom sigende. GPS-sporene viser bare en retning, da batteriet på telefonen min streiket like nedenfor toppen på vei tilbake.
Brua like ved hyttene øst for Rostøltjønnæ
Fin utsikt mot Gyvatn underveis til toppen
Midtstrandnuten kommer til syne bak til venstre i bildet