Storemyrknuten i Birkenes (21.10.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Storemyrknuten (531m) 21.10.2021 13:35
Visits of other PBEs Storemyrknuten P-lomme (320m) 21.10.2021 12:33
Jeg parkerte på p-plass nedenfor Røyland gård og fulgte merket sti opp til toppen. Underveis tok jeg en avstikker bortom Raushei hvor det var flott utsikt mot SV. En drøy kilometer før toppen delte stien seg, og jeg valgte stien til venstre som gikk via Nyklekollen som var anbefalt på turskiltet. Storemyrknuten var en fin topp med spredt furuskog og noe begrenset utsikt fra selve toppunktet. Jeg valgte den mer direkte ruta gjennom Bjønndalen på vei tilbake, og fant ut at dette alternativet var betydelig mindre severdig og våtere.
Turen er merket helt fra p-plassen ved veien nedenfor Røyland gård
Utsikt fra den lille avstikkeren til Raushei. Absolutt verdt noen ekstra minutter!
Flott natur ved Nyklekollen
Storemyrknuten sett fra andre siden av Storemyr
Toppunktet på Storemyrknuten
Utsikt vestover fra toppen av Storemyrknuten