Toppraid på Nes (18.10.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Alvaberget (150m) 18.10.2021
Freiåsen (152m) 18.10.2021
Vårååsen (156m) 18.10.2021

Dagens fjerde tur måtte være lettgått og dessuten mulig i skumringen. Det meldte regnværet var ennå ikke begynt, og vegen ble derfor lagt til Nes i Skjold og de tre pf≥100m småtoppene der.

Jeg såg at Alvaberget hadde veg nesten helt til topps, så den ble utsatt til slutt, men det ble tilfeldigvis den bratte Freiåsen først. Denne er skogløs og relativt flat på toppen, men har en gedigen og utrolig plassert flyttblokk helt på kanten. En kan sannelig lure på hva de første Skjoldabuene tenkte om den! Jeg parkerte på vegen rett øst for toppen og fulgte en beitemark oppunder bratthenget før jeg kløv bratt og småkrevende til topps med alle kroppsdeler til hjelp. Flott utsikt, noen bilder og retur samme veg.

Senere har jeg lært at normalvegen til Freiåsen går fra Erland i sør. Jeg har også lært at flyttblokka heter Bjolandakjerringa etter Bjoland hvor jeg parkerte bilen: "Freiåsen ligg på garden Bjoland, og den store steinblokka på toppen vert gjerne kalla ”Bjolandskjerringa”. Mange segn er knytta til denne steinen, slik som at Bjolandskjerringa dansar kvar gong ho høyrer dei kinnar på Bjoland. Ei anna segn fortel at Bjolandskjerringa stod her og venta på Steinbrukjerringa som skulle koma med sengemat til henne. Då Steinbrukjerringa ikkje rakk fram før sola rann, blei Bjolandskjerringa til stein."

På Freiåsen med utsikt nordover mot Skjoldafjorden og Nes
Flyttblokka Bjolandskjerringa på Freiåsen og utsikt mot Skjoldastraumen
Mot Storavatnet og Vårååsen, det neste turmålet

Kjørte så vestover til en skogsveg som tar av nord for Vårååsen. Her ante jeg at det kunne bli krevende bushing, og det holdt sannelig stikk. Jeg hadde heldigvis vært smart nok til å plotte toppunktet på GPSen og trengte denne sårt gjennom mannshøyt og begrodd einerkratt kombinert med småskrenter. En av de verste turene jeg har hatt til en topp noen gang, og som dessuten hadde helt uinteressant og stort sett skogkledd utsikt. Jeg hadde da holdt en rute et stykke øst for nord til topps, men var heldig og fant en åpnere retur i mer nordlig retning.

Tappert smil på Vårååsen etter einerbushing av verste sort

Til slutt kjørte jeg helt ut til Nes og besteg Alvaberget enkelt langs vegen fra øst. Denne dagens syvende og siste topp var tung nok, og da de første regndråpene traff bilruta like etter at jeg satte meg i bilen, gjorde det ingen ting. Til sammen brukte jeg 1 ½ time på disse tre toppene inkludert transport mellom dem.

Oppunder toppen av Alvaberget med utsikt nordover mot Nes og Skjoldafjorden med Nesøya
Er han venn eller fiende?