Påskåsen, Fjellbergøya (22.09.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fjellbergøya (63m)
Endpoint Samme (63m)
Ascents Påskåsen (182m) 22.09.2012 14:25

NYDELIG SEPTEMBERDAG I SUNNHORDLAND - DAGENS ANDRE TOPP

Fjellbergøya sett fra Borgundøy. Påskåsen ligger inne i skogen litt til venstre for hogstfeltet midt i bildet

Vi hadde allerede hatt flott utsikt ned mot Fjellbergøya fra turen til Borgundnuten tidligere på dagen. Vi hadde også studert beskrivelsene fra otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) og fått råd av fergemannskapet om adkomsten mot toppen. Fergen var inne på Fjellberg med den vakre kirken og prestegården kl 1355. Vi tillot oss å kjøre opp mot den øverste gården øst for toppen, fikk lov til å parkere der ca. 60 moh, og ble anvist hvor vi skulle begynne å gå. Vi ble gjort oppmerksom på av flere at det ikke var vedlikeholdt eller merket sti til toppen. Det viste seg å være korrekt. Start kl 1405. Vi klatret over to gjerder på tillagete trappetrinn og fulgte en skogsvei et godt stykke i retning mot toppen. Da skogsveien begynte å gå i gal retning stakk vi inn i tett granskog med masse hjortestier og fulgte GPS-retningen mot toppen som er en oppstikkende fjellknaus markert med en stor stein og rester etter et gammelt trigmerke. Oppe der kl. 1425. GPS 6627475 314751.

Astrid på toppen av Påskåsen

Meget begrenset utsikt da knausen ligger inne i tett skog. På tilbaketuren fant vi en bra sti i skogen som førte mer direkte ned mot utgangspunktet. Stien gikk over i et tilgrodd hogstfelt, og var meget vanskelig å følge videre gjennom og etter dette. Masse stikkende bjørnebærbusker i og langs stien, men bjørnebærene var modne og smakte godt! Tilbake ved bilen kl 1450. Da haddde vi god tid til å gå rundt på den vakre, gamle Fjellberg Prestegård og nyte stillheten og roen på denne vakre øyen før vi ble hentet igjen av fergen kl 1600. Fergestopp må forresten bestilles ved å trykke på en knapp på bryggen som aktiverer et gult blinklys som varsler fergemannskapet om at anløp ønskes!