Konnuliåsen i strålende oktobersol - Rollag (17.10.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Pipetjønndalen p-lomme (642m)
Endpoint Pipetjønndalen p-lomme (642m)
Ascents Konnuliåsen (816m) 17.10.2021 12:15
Konnuliåsen Øst (787m) 17.10.2021 12:51
Bjørnhølfjellet (770m) 17.10.2021 13:32
Visits of other PBEs Øytjønnvegen bom (235m) 17.10.2021 11:10
Pipetjønndalen p-lomme (642m) 17.10.2021 11:31

Søndag morgen uten store planer, og et strålende vær ute ... Jeg hivde meg rundt og kjørte oppover Numedal og valgte ut turmålet underveis. Så da ble det til at jeg svingte av fylkesvei 40 i Rollag og fortsatte på østsiden av Lågen mot Rollag stavkirke. Like før kirka tok jeg til høyre og inn på veien Paradisgrende, som ikke ble fulgt så veldig lenge. For etter bare 400 meter svingte jeg til høyre igjen for å kjøre oppover Øytjønnvegen. Dette er en bomvei, og avgiften på 60 kroner ble betalt med Vipps.

Øytjønnvegen var i god stand, og gikk i mange svinger oppover åssiden de første 300 høydemeterne. Ved Trugegråne fortsatte jeg rett frem, og parkerte til slutt i en lomme i en sving like før Bjørnhølet. Der begynner en traktorvei som går innover Pipetjønndalen, som også er i retning Konnuliåsen.

Parkeringslomma i svingen der det går en traktorvei innover i Pipetjønndalen. Starten på traktorveien/stien ses midt i bildet.

Jeg fulgte traktorveien så langt den gikk innover i Pipetjønndalen. Veien hadde begynt å gro igjen med kratt og små trær, og mot slutten lignet det ikke mye på vei lenger.

På traktorveien langs et myrområde et stykke inn i Pipetjønndalen. Det begynner å gro igjen på veien her, som går innover midt i bildet.

Fra jeg forlot den gjengrodde traktorveien fikk jeg en liten motbakke opp gjennom skogen innen det begynte å flate ut mot toppområdet på Konnuliåsen. Oppå selve åsen hvor terrenget er ganske flatt, dominerer den spredte furuskogen som innimellom gir glimt av utsikt i ulike retninger. Her var det veldig fint å vandre i lyngen.

Selve toppunktet på Konnuliåsen (816) hadde derimot ganske tett skog med blant annet gran. Så der ble jeg ikke lenge. I stedet gikk jeg bort til den nesten like høye haugen som er 25 meter lengre sør. Der var det en varde, og mer åpent med noe utsikt.

På høyeste punkt på Konnuliåsen (816) var det mye gran og nokså tett skog.
Høyeste punkt på Konnuliåsen er inni skogen helt til venstre i bildet. Oppe til høyre ses varden på haugen som er ca 25 meter lengre sør.
På Konnuliåsen. Høyeste punkt er inni skogen til høyre. Varden på den nesten like haugen er til venstre i bildet.
På Konnuliåsen. Fra varden var det noe utsikt vestover.

Det går en traktorvei over hele Konnuliåsen, som passerer drøyt 100 meter sør for toppunktet. Denne veien starter ved Myklevatn i nordøst, og går blant annet ned til gårdene Fulsås i Numedal. Etter en liten pause ved toppen av Konnuliåsen (816), ruslet jeg bort til denne traktorveien og fulgte den litt nedover mot nordøst.

Jeg er på vei nedover traktorveien litt øst for toppen av Konnuliåsen. Utsikt mot nordøst. Innsjøen midt i bildet er Myklevatn. Helt bakerst ses Norefjell.
På traktorveien litt øst/nordøst for toppen av Konnuliåsen (816). Her er det like før jeg forlater veien og går i terrenget mot Konnuliåsen Øst (787), som er åsen bak midt i bildet.

Da traktorveien omtrent var på høyde med Pipetjønnbrottet, som var skaret jeg hadde planer om å passere, forlot jeg traktorveien og fortsatte over åsen på østsiden av Pipetjønndalen.

Det var sannelig godt jeg la tilbaketuren over Konnuliåsen Øst og Bjørnhølfjellet. På denne etappen fikk jeg de fineste turopplevelsene. Like ved toppunktet på Konnuliåsen Øst (787) var det blant annet flott utsikt sørover i Numedal. Og toppområdet på Bjørnhølfjellet (770) var nok dagens aller fineste. Her var det mye nakent berg, og furutrærne sto veldig spredt. Dette gjorde at jeg så langt i flere retninger.

Ellers var det forholdsvis lett å gå i terrenget på åsen her. Noe myr og litt vått rundt noen tjern like nordvest for Bjørnhølfjellet. For øvrig storkoste jeg meg i det praktfulle oktoberværet. Utrolig fint i sånn åpen skog, og spesielt nå som innsektene er borte. Denne perioden, etter frost og før snøen kommer, kunne veldig gjerne vart noe lenger.

På toppen av Konnuliåsen Øst (787). Høyden som ses bak trærne til venstre i bildet, er selve Konnuliåsen (816).
Noen meter sør for toppen av Konnuliåsen Øst (787), er det fin utsikt sørover i Numedal.
Jeg nærmer meg Bjørnhølfjellet (770). Toppen er i bakgrunnen, litt til høyre for midten av bildet.
Åpent og trivelig skogsterreng på toppen av Bjørnhølfjellet (770). Åsen som ses litt lengre bak og noe til høyre i bildet, er Konnuliåsen (816).
Utsikt mot sørøst fra toppen av Bjørnhølfjellet (770).

Sørsiden på Bjørnhølfjellet er ganske uryddig, med mange små loddrette vegger og bratte skrenter. For å slippe og gå slalåm mellom disse, endte jeg opp med å gå nedover i et dalsøkk mot vest. På kartet er det til og med tegnet opp en sti i dette søkket, men denne stien så jeg lite til. Det var noe tråkk og en svak sti der, men den fikk jeg overhodet ikke til å stemme med kartet.

For øvrig var det god utsikt oppå Bjørnhølfjellet, ut mot kanten ovenfor alle disse småstupene (mitt GPS-spor viser at jeg gikk ut mot et par utsiktspunkter). Nedenfor en av de øverste, bratte skrentene kom det opp litt røyk. Der satt det et par personer som hadde fyrt opp et lite bål mens de nøt sola og utsikten.

Under nedstigningen fra Bjørnhølfjellet, med litt utsikt mot sørvest. Gaustatoppen stikker opp langt bak midt i bildet.

Til slutt nådde jeg grusveien ved Bjørnhølet, og hadde derfra bare en kort rusletur tilbake til bilen. Jeg kunne ha rukket en liten tur til, men gadd ikke stresse med det, og kjørte heller hjem til søndagsmiddag med familien.