Brenderust på blåse-bort-dagen (17.10.2021)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Rustfjellet (1,166m) 17.10.2021 10:41
Visits of other PBEs Vegen Langlim-Bøle (690m) 17.10.2021 10:41
Rustfjellet p-lomme (667m) 17.10.2021 10:41
Utsikt over Sundsbarmvatn og Langlim

Etter en del leie ting og tang og en fin høstferie med huset fullt av barn og barnebarn og svigerbarn, var vi veldig klar for en >250 m topp og valget falt på Brenderust, eller Rust eller Rustfjellet. Kjært barn mange navn.
Kjørte til Seljord og opp til Langlim, betalte kr 50,- i bommen og kjørte inn til P-plass. Nå var det ikke stenget, så vi kunne kjørt inn til parkering i enden av vannet, men parkerte her. Snakket med en dame i en hytte på Skor og de sier at selv om nå en i teorien kan kjøre helt opp til Skor, så er det ikke lov.
Gikk oppover den bratte stølsveien til Skor og fant ikke stien med en gang, gikk bare der stien er merket i kartet. På vei hjem gikk vi ned på høyre siden av den siste hytten, der er det "traktorvei". Se vårt spor nedover.
Det blåste godt og vinden kom i kast der vi gikk oppover langs den fine stien til toppen. På toppen blåste det iskaldt og var ikke et blivende sted. Vi gikk derfor bort til hytten på naboknausen og satte oss i le i solveggen der en god stund. Nøt fin utsikt og god niste før vi gikk ned samme vei i den iskalde vinden.
Kjørte videre inn langs vannet og kom ned til Åmot der vi spiste middag. Har funnet noen plasser å stå med bobilen og å overnatte når vi skal ta de andre toppene i området til neste år.

Utsikt i retning nord-vest.
Ved denne hytten på naboknausen var det le for vinden