Roan og Sveinsheii (22.09.2012)

Written by Pål (Pål Berglund)

Ascents Roan (1,191m) 22.09.2012
Sveinsheii (1,141m) 22.09.2012

Roan og Sveinsheii

Da var det klart for toppturhelg i Telemark, dvs. flest mulig topper i løpet av helgen. Egentlig begrenset av formen på kroppen riktignok og været. Morten(mortenh (Morten Helgesen)) hentet meg hjemme i Skien 07:15 og deretter bar det strake veien til Fyresdal kun med et par stopp for shopping og frokost før vi parkerte oppe i Røyningsdalen ved foten av Roanfjellet. Helgen var primært satt av til pf 500, men hadde selv et ønske om kommunetopper også! Det er bomvei opp til Røyningsdalen og her er det fin parkeringsplass rett der hvor stien opp til Roan begynner. Stien ser velbrukt ut og er godt merket hele veien til toppen. Man begynner i flott furuskog, men kommer raskt opp på snauere fjell. Varden på toppen er litt av et byggverk, kunne vært grunnmuren på et hus, sirlig satt opp som et firkantet tårn! Det var kaldt og surt på toppen, så det ble ikke lange rasten. Da bilder osv. var unnagjort pekte vi nesen mot Sveinsheii. Heretter ble det dårlig med sti. Vi gikk ned på sørsiden av Roan og deretter rundt sørsiden av Valevatn. Fra Valevatn forsøkte vi med vekslende hell å følge snaue fjellrygger opp til Sveinsheii. Fra Sveinsheii og til parkeringsplassen var det ca. 6 km ned og da er halvparten på sti og halvparten i ulendt terreng. Håpte selvsagt at det dukket opp en sti, men den gang ei. Vi mistet av og til hverandre litt av synet underveis i bjørkeskogen der man gikk litt i egne tanker, men med et lite ho ho var vi samlet. Det ble mange høye kneløft i bjørkekrattet mellom bekker og myrer ned mot Kvæven. Vel nede ved Kvæven var det en fornøylse å komme inn på en velbrukt sti! Etter et stykke på stien tror jeg Morten fikk los, for borte var han. Ca en km før parkeringplassen treffer man på veien, her tenkte jeg å sette meg ned å vente på Morten skulle komme durende med postman pat bilen sin opp for hente meg. Det tok jeg ikke sjansen på, men etter et par svinger kommer han jammen! Snakk om service! Det var ihvertfall en sliten kar(meg) som ramlet inn på hytta i Kviteseid den kvelden! Her var det bare å planlegge neste dags topptur over en toro gryte. Valget falt etterhvert på Fagerliheii(Fagerliheii og punkt ved Fagerliheii).