Rust (09.10.2021)

Visits of other PBEs Rustfjellet p-lomme (667m) 09.10.2021 11:52
Toppvarden med Gaustatoppen bak

Rust i Langlim

Dette toppen har vi sett opp til på mange av toppturene vi har hatt i området i det siste. I dag skulle den til pers. Etter utallige turer dit av bakken59, så var det ikke vanskelig å finne hovedsporet opp. Vi ønsket å gjøre en vri og gå en rundtur i høyden.

Vi kjørte til Langlim og gjennom bommen, kr 50,- med kort, og så videre til parkeringslomme til Rustfjellet som den heter. Her parkerte vi og gikk mot Valedammen og så opp til Skor. Bonnie, som vi passer, var også med på tur i dag. Den bommen som er tegnet inn på kartet var ikke der og mange biler hadde kjørt inn til Valedammen og noen helt opp til Skor (bratt). Så vet ikke hva som er gjengs her nå. Det er elgjakt så kan jo være derfor det er åpent, eller at de har valgt å åpne den hele tiden nå. Hvem vet?

Fra Skor og oppover måtte vi velge mellom to trasser. Siden vi hadde planlagt rundtur valgte vi å gå stien til venstre, ikke fullt så bratt, men en del lengre.

Det var fint å gå på stien, som en gang hadde vært merket med rødt, ikke så vått heller, selv om det hadde regnet godt i det siste. Vi kom oss opp avsats for avsats og snart var vi oppe der den andre stien komme innpå og snaufjellet begynner. Så var det siste kneikene før toppen med mye lyng og lav, fint å gå.

Toppvarden og flyttblokka ble avbildet og så ruslet vi bortetter ryggen på Rust. Det var to familier som også var på tur, så de hadde funnet seg en fin plass på toppen, så da valgte vi å gå videre.

Nydelig her oppe, utsikt i mange retninger. Det var litt lavt skydekke, så Gaustatoppen viste seg ikke helt fra sin beste side, men vi så den var der.

Vi fortsatte på sti bortetter og fant et skar som vi gikk i gjennom og ned til et par små tjønner før Kroktjønn. Greit å gå på disse sauestiene, for det var en del dvergbjørk og vierkratt utenom.

Vi kom oss greit ned til Kroktjønn og der fant vi en sti som førte oss ned lia og inn på en annen sti som førte oss tilbake til hovedstien. Litt utydelig en del steder så greit å ha orienteringskunnskapene i orden.

Siste delen gikk bratt ned lia til Skor, fin sti og helt greit å gå. Så var det å tusle ned vegen til bilen. Nydelig tur i flott høstvær, ikke utenkelig å komme hit igjen.

Da har vi gått opp 100 hm på veg og kommet til Skor
Fine farger i skogen i dag
Ei av kneikene før vi kommer opp til den andre stien
Pause med godteri for Bonnie
Utsikt mot Rønjomsnuten
Mot Langlim
Mye forskjellige typer lav og lyng på tur opp siste bakken. Her ser jeg kvitkrull, lys reinlav, men er usikker på den tredje slaget
Ei artig flyttblokk rett ved toppen, og der dukket det opp et hundehode
Vi ser oss tilbake mot varden etter at vi har begynt å gå bortetter ryggen. Mange store og små på toppen i dag.
Vi ser ned på der vi skal gå ned om Kroktjønn. Det ser ut som tåka i Seljord fortsatt dekker dalen
Bonnie på tur og smaker på krekling i dag
Et skar vi fulgte ned mot Kroktjønn
Ei tjønn før Kroktjønn, godt med litt drikke
Siste meterne før parkeringen

Ikkje sikkert grunnlag

Written by bakken59 10.10.2021 20:33

Vi seier at Høna ruger på Rust!

Så artig at du tok ein runde!

Written by bakken59 10.10.2021 20:13

Flyttblokka heiter Høna forresten!

Sv: Så artig at du tok ein ru

Written by siroho 10.10.2021 20:30

Så artig. Hvorfor det? Er det utseende eller ei historie bak?

Fin rundtur

Written by RolFoto 10.10.2021 10:04

Satt akkurat og myste på denne med tanke på telttur til uka....

så da blir vel Brenderustfjellet neste destinasjon, hvis jeg klarer å overholde en plan vel å merke :-)

Sv: Fin rundtur

Written by siroho 10.10.2021 12:12

Flott område, men ikke så stort område med snaufjell, men det er jo trivelig i fjellskogen også om høsten. God tur hvis det blir tur.