Vardefjell (09.10.2021)  5

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Vardefjellvegen p-lomme (949m)
Ascents Vardefjell Sørøst (1,108m) 09.10.2021 14:13
Vardefjell (1,120m) 09.10.2021 14:28

Etter dagens første tur til Hestgjuvnatten ønsket jeg å gå en ny topptur. Kjørte opp Vardefjellvegen forbi en liten alpinbakke og opp til et relativt nytt hyttefelt. Parkerte i en liten lomme langs veien der det allerede stod en annen bil. Herfra starter stien mot Vardefjell (1120 m) som var målet for turen. Meget god sti, så det var lett å følge den. Mye folk på tur her i dag - det har nok med at det er høstferie for mange. Særlig småbarnsfamilier var det flere av. Et trivelig og lettgått turområde som passer de fleste. Stien går i et kupert og for det meste tørt, lett terreng.

I dag var en meget mild oktoberdag, så jeg kunne gå i t-skjorte. Under 900 meter lå et tykt tåkehav, mens i høyden var det delvis skyet med sol inn i mellom. Herlig! Flott utsikt fra Vardefjell i alle retninger. Kikket over til Hestgjuvnatten (1068 m) som jeg hadde besteget tidligere på dagen. Toppen stakk opp av tåkehavet, og det var et flott syn! Jeg laget en timelapse, så derfor tok turen en del lengre tid enn den normalt ville ha gjort. Tåkeskyene beveget seg etterhvert oppover i høyden, og kjøreturen ned til Gulsvik gikk i tett tåke.

Bilder

Vardefjell (1120 m). Utsikt mot Høgevarde og Norefjell.
Fra Vardefjell (1120 m) med utsikt oppover Hallingdal i nordvest.
Fra ryggen mellom Vardefjell (1120 m) og Vardefjell Sørøst (1108 m). Førstnevnte og høyeste topp ses til venstre i bildet.
Hestgjuvnatten (1068 m) stikker opp av tåken.