Tysnes: Ramnanuten (09.10.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Gjerstad (32m)
Endpoint Gjerstad (32m)
Ascents Ramnanuten (266m) 09.10.2021 15:13

Har tidligere blitt anbefalt en tur opp på Ravnanuten av personer som er bosatt på Våge, og i dag passet det da turen jeg hadde planlagt ble sløyfet da det pågikk hjortejakt på den planlagt skogstoppen.
Kjørte derfor til Våge og parkerte ved skolen på Gjerstad og studerte turskilt ved parkeringsplass. La i vei men bommet med en gang da jeg fulgte sti inntegnet på kart. Havnet oppe ved en privatbolig, tok meg forbi og krysset elven og bygningen til en kraftstasjon. Der kom jeg inn på stien, skulle ha gått litt lengre nede på grusveien før jeg tok av.
Første del av turen gikk opp Kleiva til en gammel steinbro over elven og rester etter en gammel demning.

Ramnanuten

Ved steinbroen var det stideling med turskilt til ulike plasser.

Stideling ved nedre demning

Jeg tok stien som fører til Ramnanuten. På vei opp kom jeg til en gammel løypestreng og gikk frempå kanten der det er plassert benker der strengen gikk utfor.

Løypestreng ned til bebyggelsen

Videre på stien til toppen av Ramnanuten der det var flott utsikt ned mot Våge og området rundt.

Toppen på Ramnanuten
mot Våge fra Ramnanuten

Returen gikk på sti ned på nord øst siden av toppen til en skogsvei som førte tilbake til start.

Jeg lurte på hva historien var til bygningen nede ved elven, demningen lengre oppe og løypestrengen. Tok tlf. til Brynjulf Dalland som hadde forklaringen, det var en gammel kraftstasjon fra 1934, som var i drift frem til 1950 tallet.

Fant historien om anlegget på nett: