Dyrøygommen (08.10.2021)  4

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Ascents Dyrøygommen (491m) 08.10.2021 13:27
Visits of other PBEs Dyrøygommen P-lomme (122m) 08.10.2021 12:16
Dette var min første tur til Dyrøya så da var det helt på sin plass med en tur opp til Dyrøygommen. Hadde sett for meg at utsikten derfra ville være ganske formidabel. Fant en helt grei p-lomme der hvor stien startet. Det viste seg at dette var en merket og tydelig sti helt til topps. Nattefrosten hadde satt sine spor enkelte steder så det er ikke tvil om hva som er i vente. Skogsvei et godt stykke i starten opp Tverrdalen før det gikk over til sti og det ble brattere opp til Mikkelbostadvatnet. Her ved vatnet var det satt opp en fin hvilebenk hvis noen ville trenge det. Videre opp aksla begynte utsikten virkelig å komme etter som man nå var over tregrensa. Fint og åpent terreng videre mot toppen hvor det står en varde på toppunktet. Her finnes også en trimpost med bok for registrering. En helt fantastisk utsikt mot alle himmelretninger og spesielt Andørja med sine ville fjell. Litt sur vind på toppen og bare et par +grader så det var bra med en vindtett jakke. Tok meg god tid her med litt mat og drikke før nedturen startet. Godt nede i lia på tur ned oppdaget jeg at brillene lå igjen på toppen så da var det bare å snu å ta turen opp igjen. Ble noen ekstra høydemeter med det var nå helt greit. Møtte på en familie på 4 på tur opp når jeg gikk ned igjen så jeg var ikke alene på tur her denne dagen. En flott tur hadde dette vært men kunne ha tenkt meg en tur opp her på sommeren også så vi får se om anledningen byr seg.