Bjørnafjorden: Øyjordsåsen fra Markus i Sævareid (02.10.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Markus (137m)
Endpoint Markus (137m)
Ascents Øygardsåsen (396m) 02.10.2021 12:50
Visits of other PBEs Markus p-plass (144m) 02.10.2021 12:08

En kort men litt krevende tur til toppen. Stien som er inntegnet på kart opp til Markusskaret var mer eller mindre igjengrodd. Tok derfor direkte opp nordryggen selv om den ruten ikke blir anbefalt av elbow (Vegard Magnussen) 01.04.2016. Bratt oppover, måtte bruke hendene mye for å kare meg opp. Oppe var det fint å gå inn til toppen, men mye skog gjorde at det var ingen utsikt. Tok samme vei ned igjen. Det var et hvit bånd rundt en stor gran rett før siste bratte bakken ned igjen, trolig et merke for å ledes inn på beste trasse der.

sett nedover fra toppen av ryggen
Innover ryggen
østligste topp som er merket på kart 394,6
vestligste topp som jeg målte på kart til 394,4

Navnet Øygardsåsen i PB burde vært endret til Øyjordsåsen som er det offisielle skrivemåten. Øygardsåsen er i Norgeskart "avslege". PB plasseringen er også litt feil, den er plassert i kløften mellom 2 topper med 25m. avstand. Begge topper har tilnærmet samme høyde, men den østligste er påført høyde 394,6, og jeg måler begge på kart til 394,4.