Tjønnholstinden og trynings (23.08.2021)

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Ascents Sør for Steinflybrean (1,952m) 23.08.2021
Tjønnholsoksle (2,145m) 23.08.2021
Tjønnholstinden (2,330m) 23.08.2021
Start date 23.08.2021 07:22
End date 23.08.2021 17:53

Lang og krevende tur for meg. Tjønnholstinden har vært målsatt siden 2017, men vær har alltid gjort at det ikke har latt seg gjennomføre.

Denne uken var egentlig satt av - i helhet - til fjellet, men huskjøp og flytting gjorde at jeg måtte avkorte en del. I dag var forøvrig været helt fantastisk. Sol hele dagen og omtrent ikke et vindpust.

Men Are Kalvø har helt rett. "Ikke lytt til erfarne fjellfolk, de ljuger. Lett klyving = livsfarlig klatring osv" Den lette klyvingen opp på høyre side av breen mot Oksle var alt annet enn lett. Jeg måtte klatre, og jeg ble faktisk "fast" der oppe i fjellveggen. Da så jeg mørkt på det. Ikke turde jeg gå ned igjen heller. Så full mental moblisering måtte til, mens jeg skrapet meg opp den siste delen til toppen. Resultatet var oppskrapede knær. Shorts var fint det, men ikke når man drar seg langs rufsete berg.

Før det erfarte jeg at de fotposene jeg kjøpte i 2017, for å forsere Leirungsåe, ikke var tette - slik jeg egentlig hadde forutsett. Så de ble fulle av vann - forsåvidt også skoene inni fotposene. Bomkjøp!

Derfra runden rundt "glopen" og så opp til selveste Tjønnholstinden. Fra denne siden var det lett å komme seg dit. Men derfra ble det skummelt. Hadde lest om en lett passasje på sørsiden og jeg fant den. I og for seg lett, men luftig for en med høydeskrekk. Likevel gikk det bra bort til midttoppen. For å komme opp på den måtte jeg klatre (eller som turfolket sier "Klyve") opp noen meter med ryggen mot stupet. Og når jeg vet at det er 3-400 meter ned, så måtte jeg bare la det være. Videre mot Steinflytinden var jeg sa så skjelven og redd, at jeg valgte å gå ned igjen mot dalen.

For å få med en liten "topp" som var registrert på peakbook, nede på Steinflyene så gikk jeg en liten omvei. GPS'en lurte meg litt og jeg surret litt. I det jeg ikke så hvor jeg tråkket så klarte jeg å tryne. Resultatet var ytterligere oppskrapede knær, kutt i leggen, hoven hånd og en skikkelig vond albue. Kløne! Note to self må være at man alltid, og jeg gjentar - alltid, må se hvor man tråkker - når man går i steinur.

Returen over elva ble uten fotposer, ble ikke våtere uten - så like greit.

Veldig greit å komme tilbake på hytta. Og tur den neste dagen skjønte jeg på kvelden at ikke ville la seg gjøre. Det blir nok rolig morgen og retur hjemover.

Midttoppen og Steinflytinden får jeg kanskje ta en annen gang...

Men at det var en fin tur - det var alle enige om ;)

Parkert og klar for tur
Gått en halvtime. Drøyt bortover her
Gått en halvtime og ser tilbake
Over ryggen ved Raudhammaren kan jeg igjen se målet
Bikker ned i Leirungsdalen
Det var hjerter i brann. Blikkstille vann. Alt på denne jord. Det var kjærlighet...
Nå var det ganske lettgått innover mot Tyskerplassen
Munken viser seg fram foran Kalvehøe
Munken brisker seg som et monument i dalen
Kliss våt på beina kunne jeg starte på stigningen mot Oksle
Mens jeg ennå var tøff i trynet
Leirungsbrean
Valgets kval. Novise til venstre eller tøffing til høyre (jeg tok feil av meg selv)
Langt ned i Tjønnholet
Starten på oppturen (i og for seg litt nedtur). So far - so good!
So far - NO good! Denne høydeskrekken som kommer snikende og jeg ble "hyllefast" i 10 minutter før jeg måtte skjerpe meg.
...og endelig oppe, men det kostet blod, svette og tårer. Novisen som trodde han var tøff.
Vakkert i Leirungsdalen
Mot Skarvfløytinden
Jotunheimen åpnet seg når jeg kom opp
På selve Okslet
Tårene var tørket, svetten og blodet var fortsatt litt flytende... Shorts mot ru stein er dårlig kombo
Nærmer meg Tjønnholstinden, som jeg har drømt om siden 2016
På toppen av Tjønnholstinden. Sol, vindstille og deilig dry-tech mat...
På toppen av Tjønnholstinden. Upåklagelig utsikt
På toppen av Tjønnholstinden. Mot Besshøe og Høgdebrotet
På toppen av Tjønnholstinden. Mot Knutholstinden og Skarvfløytindene
På toppen av Tjønnholstinden. Mot Heimdalsmunnen og "Gamle Valdresfjell"
Ned fra Tjønnholstinden møtte jeg dette dyret. Steinflybrean i bakgrunnen
Ny fjellvettregel. Se hvor du setter foten. Albuen slet jeg med i flere uker etterpå... Hodet gikk det bra med da :)