Langfjellet og en vest for Knutstul - Nore og Uvdal (25.09.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Sør for Slettestølen (917m)
Endpoint Sør for Slettestølen (917m)
Ascents Langfjellet (1,089m) 25.09.2021 16:45
Langfjellet N1 (1,088m) 25.09.2021 17:09
Langfjellet N2 (1,067m) 25.09.2021 17:30
Langfjellet N3 (1,074m) 25.09.2021 17:41
Vest for Knutstul (1,091m) 25.09.2021 18:26
Visits of other PBEs Vadsetvegen bom (707m) 25.09.2021 15:42
Slettestølen bom (940m) 25.09.2021 19:12
Slettestølen p-lomme (935m) 25.09.2021 19:13

Nydelig høstvær da jeg kjørte oppover Numedal denne lørdagen. Eneste aberet var at det skulle være litt vind i fjellet, så jeg valgte ut en tur hvor jeg ville gå mest i skogsterreng. Toppene og den ryggen jeg skulle gå på var derimot på tregrensa, eller rett over, så der kom jeg nok til å få både vind og utsikt.

Like før jeg nådde Rødberg svingte jeg av fylkesvei 40 og kjørte oppover mot Øygardsgrend, på østsiden av den dype og bratte dalen hvor Lågen renner. Rett ved Søre Hørjusgard tar Vadsetvegen av oppover i åssiden. Dette er en bomvei, og betalingen på 50 kroner kunne gjøres kontant eller med Vipps. Jeg vippset, og kjørte nesten helt fram til Slettestølen, hvor veien er sperret med en låst bom. Noen hundre meter sør for Slettestølen fant jeg en bred veiskulder hvor det var plass til bilen utenfor veibanen. Det går en liten veistubb ned her som ender ved myra nedenfor.

Parkering på bred veiskulder der det går en kort veistubb nedover. I bakgrunnen er Langfjellet (1089).

Fra parkeringen ruslet jeg først ned den lille veistubben. Deretter over myra og bekken, før jeg fortsatte gjennom lyng og småkratt til skogen i østsiden på Langfjellet og Langåsen. Greit videre opp gjennom skogen til skaret sør for Langfjellet (1089). Jeg gikk ikke til skarets laveste punkt, men svingte mer opp på ryggen. Der kom jeg inn på en liten sti, og denne kunne jeg følge bort til toppen av Langfjellet (1089). Stien er stiplet inn på detaljerte kart, og går nordover til Langfjellet N3, dvs. trig.punktet på 1074 moh.

Som forventet var det noe vind her oppe på den delvis snaue ryggen, men det var ganske mildt, så vinden gjorde ikke så mye. Jeg unnet meg noen minutters pause på toppen av Langfjellet (1089). Utsikten var vidstrakt, og høstfargene lyste opp i den klare høstsola.

Toppen av Langfjellet (1089). Utsikt mot sør/sørøst.
Utsikt mot nord/nordvest fra toppen av Langfjellet (1089).

Jeg fulgte for det meste stien videre nordover til Langfjellet N3 (1074). Underveis var jeg oppom Langfjellet N1 (1088) og N2 (1067). Langfjellet N1 består av to jevnhøye topper, og jeg var bortom begge disse innen jeg kom inn på stien igjen litt lengre nord. Ellers var det ingen sti opp på Langfjellet N2, så denne lille avstikkeren ble besteget i lyngen.

På Langfjellet N3 (1074) var ikke trig.punktet høyest. Selve toppunktet her er ca 40 meter lengre sørøst. Fin utsikt fra denne toppen også. Herfra ble jeg spesielt oppmerksom på Sveinsnuten (1157) i vest/nordvest, som var en markert tagg på andre siden av Tunhovdfjorden. Den toppen må jeg besøke en gang...

På Langfjellet N1 (1088). Bak til venstre er Langfjellet (1089). Det store fjellet til høyre er Skarpenord (1215).
Trig.punktet på Langfjellet N3 (1074) er noen meter lengre framme til høyre. Den spisse toppen bak og litt til venstre, er Sveinsnuten (1157). Det store vannet er Tunhovdfjorden.

Da jeg vandret videre fra Langfjellet N3 (1074), var det fremdeles en liten stund til sola gikk ned. Så da rakk jeg fint en ekstra topp, og la kursen mot den navnløse høyden Vest for Knutstul (1091). På etappen bort dit gikk jeg nesten bare i terrenget. Skog nedover østsiden på Langfjellet, deretter myrområder og mye åpent lende til jeg hadde passert et tjern. Fra 1000 meters høyde og oppover mot dagens siste topp, var det skog igjen. Partiene med skog besto for øvrig mest av voksne bjørketrær med innslag av gran, og det var helt greit å ta seg fram der. Lite eller ingen tett buskas der jeg gikk.

Skogen ble tynnere da jeg nærmet meg Vest for Knutstul (1091). Litt før toppen dukket det opp en sti, som jeg fulgte de siste meterne til topps.

Fin kveldsstemning de minuttene jeg var på Vest for Knutstul (1091). Denne toppen ble for øvrig rundens høyeste, med "hele" 2 meters margin til Langfjellet (1089).

Jeg er på vei nedover østsiden av Langfjellet og ser over mot neste turmål, Vest for Knutstul (1091), som er litt til venstre i bildet.
Toppunktet på Vest for Knutstul (1091). Utsikt mot sørøst. Toppene bak til høyre tilhører Ryggfjellet og Bjørstølfjellet.

Fra toppen Vest for Knutstul (1091) fulgte jeg først en liten sti tilbake over en høyde, og så nedover i skogen til et myrområde sør for noen tjern. Ganske vått her, så jeg holdt meg i kanten av myra. Videre slakt oppover i en sti til jeg passerte en hytte. Der kom jeg inn på vei, og resten av turen tilbake til bilen ble grusveivandring. Underveis gikk jeg gjennom Slettestølen i skumringstimen.

Den låste bommen ved Slettestølen, som ses bak. Oppe til høyre er Langfjellet (1089).