Via Lara (25.09.2021)  6

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Landtakdammen p (592m)
Endpoint Landtakdammen p (583m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Hægefjell (1,021m) 25.09.2021 07:28

Første klatretur på flere taulengder med naturlig sikring

Turen var planlagt helgen etter, men YR meldte at årets heftigste regnhelg var på trappene. Følgelig kom det inn et godt forslag om å fremskynde turen en uke. De som var superheldige og hadde anledning til det var Peter, Siri, Håkon og undertegnede.

Vi kjørte ned kvelden i forveien og overnattet på Nisser camping og hyttegrend nydelig plassert ved bredden av Nisser som månen speilet seg i da vi kom.

Neste morgen var en rosa drøm, og da vi kjørte inn mot Hægefjell var det overjordisk - se under.

Via Lara er en populær rute, og det ble endel venting ved innsteget og underveis, men det var jo superfint å bare "henge" rundt i fjellveggen. Fine standplasser. En av dem var som en fluktstol der jeg satt på tauet i en bred fjellsprekk og dinglet med bena.

Klatringen var helt overkommelig, og det var gøy å kjenne mestringsfølelsen både på klatring, sikring og taulagsrutiner. Jeg ledet taulengde 1, 3 og 5, Håkon ledet 2, 4 og lang 6, og svaet etter siste lengde spaserte vi med joggesko. Som det fremkommer av rapporten var det helt tørt fjell med spikerfeste.

Takk for turen, det var en fantastisk dag i fjellet.

God morgen og velkommen sa Hægefjell