Ersfjordtraverse (18.09.2021)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Characteristic Alpine trip
Storstolpen (977m) 18.09.2021
Styrmannstinden (955m) 18.09.2021
Zapffetoppen (1,016m) 18.09.2021

Vi gikk en tur på Ersfjordtraverse med Lukas og Constantin. Jeg hadde gikk traversen tidligere i sommeren, men både Lukas og Constantin hadde ikke gjort den og hadde lyst å ha den ut av systemet for vinteren. Forholdene for traversen var ganske god, jeg var litt bekymret at vi skulle få litt is og hard snø siden det var ganske kaldt og det hadde snødde dagene før, men det gikk veldig bra og brodder var unødvendig. Været var supert, 5 til 10 grader hele dagen, strålende sola og litt vind. Vi trengte ikke så masse vann og funnet bare en sted for å refill vann mellom Melketinden og Styrmannstinden. Denne gangen brukte vi 30 meter halv tau, som fungerte mye bedre en 60 meter single tau vi brukte gangen før. Vi brukte den bare for å klatre en taulengde på Storstolpan, to taulengder på Zappfegga, og en rappel på egga mot Store Blåmann. Vi gikk i rolig tempo og brukte 12 timer for traversen.

Noen bilder er tatt av Lukas.