Store Kjostinden (19.09.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kjosen (6m)
Ascents Store Kjostinden (1,488m) 19.09.2021

En gang i blant får man en skikkelig kremtur i fjellet. Årets første og sannsynligvis siste tur i Lyngen ble tilbrakt på tur til Store Kjostind i lag med Skippy (Innika De Rosa). Heldigvis ble det nok en varm solskinnsdag til tross for mye vind ved Kjosen :-) Tok det ganske rolig opp den første bakken og fulgte en slags sti så langt vi kunne, før vi begynte å ta fatt på rullesteinbakken (som jeg har aldri hatt glede av å gå i) som førte oss opp til Kjostindbreen. Det var ganske interessant å se hvor langt opp breen faktisk ligger når man er på fjellet utenom skisesongen... altså ganske langt opp, tipper rundt 700 moh(ish). Vi begge hadde gått i joggesko frem til da, men ved foten av breen byttet jeg til alpinstøvler og Innika til sine skistøvler siden hun ikke hadde stivere fjellsko som passet til den nye stegjern hun hadde kjøpt (jeg er fremdeles imponert at hun hadde fått seg ordentlig stegjern). Det var så digg å gå på snø igjen! Herfra ble det en god del lettere å komme oss opp enn jeg hadde sett for meg, takket være en finsk fyr som hadde tråkket spor hele veien opp til toppen ;-) Likevel var det kokvarmt å gå på snøen og vi begge gikk i shorts. Ble mye bildetaking underveis, men vi etter hvert kom oss til topps etter rundt 4 timer der vi møtte han som hadde gjort et strålende tråkkearbeid. Spiste litt her og koste oss med den herlige utsikt i alle retninger, men det ble egentlig ikke noen lang pause før vi begynte turen ned igjen. Ble ganske effektivt å springe ned de første 600hm, selv om det føltes litt rart å springe i stive fjellstøvler og stegjern....

Jeg hadde faktisk gruet meg til å måtte gå ned i den løse steinura og grus igjen, men det viste seg å være et klokt valg å beholde fjellstøvlene på meg. Følte meg langt tryggere enn å skli ned i joggesko! Det tok ikke lang tid før vi hadde kommet helt ned til hovedveien igjen og vårt lille søndagseventyr var over. Men gode minner får vi leve av en god stund til :-) Tusen takk for nok en knalltur Innika!

Stien som går opp Ura
Hadde litt flaks og fant et lite parti med fast stein i en bakke som var ellers fullt av løs steinur og grus......
Innikas bein på utstilling ;-)
Urdkjerringa
Endelig på snø igjen
En blid turkompis
Vi nærmer oss ryggen
Innika koser seg med gåing på snødekt stein!
Utsikt mot Kåfjord fra toppen
Innika demonstrerer "babe"-posering
Team shorts-og-sports bh
Nydelig utsikt over Kjosen
På vei tilbake
På vei tilbake #2
Kommer ned til stavene
Innika synes det å gå baklengs var behagelig...